• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Σάββατο, 25 Οκτωβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Κοινωνικός λειτουργός / Κοινωνική Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου «Σχεδιασμός και Οργάνωση δράσεων αλληλεγγύης και Κοινωνική Πολιτική»

    4 Συμβάσεις στο Γραφείο Διασύνδεσης και Επιχειρηματικότητας Παντείου Πανεπιστημίου

    Ανακοίνωση του προγράμματος «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» του INSP (Institut National du service public) 2025 – 2026

    «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» της INSP (Institut National du service public) για την χρονική περίοδο 2025-2026

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Συμβάσεις έργου | «Κόμβος Κοινωνικών Παρεμβάσεων Δήμου Πειραιά – Social Innovation Piraeus ΙΙ»

    Θέσεις Εργασίας | UNICEF

    Στέλεχος Διοικητικής Υποστήριξης | Ε.Κ. «Αθηνά»

    Θέσεις Εργασίας στο Ερευνητικό Κέντρο “Αθηνά”

    Προκήρυξη Υποτροφιών Ιδρύματος Ωνάση 2023-24

    Προκήρυξη υποτροφιών για το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins των ΗΠΑ 2025-2026

    Νέα προκήρυξη θέσεων εργασίας στη Vela Greece | Safe Area Κ.Υ.Τ. Μαλακάσας

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

    Εργοθεραπευτής/τρια στο ΠΕΚ/ΑμεΑ

    Ζητείται Άμεσα Φροντίστρια – Γενικών Καθηκόντων για Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (ΣΥΔ)

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Καρλ Πολάνυι: Η αυτορυθμιζόμενη αγορά και τα πλασματικά εμπορεύματα: εργασία, γη και χρήμα

    Eurostat: Μείωση του ποσοστού υποκειμενικής φτώχειας το 2024

    Η Κοινωνική Πρόνοια στο πλαίσιο της Κοινωνικής Ασφάλειας και η οριοθέτηση της

    Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Δήμου Ηλιούπολης με τα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    Σταθερή η επισιτιστική ανεπάρκεια στην Ελλάδα – Ανενεργά και ανεπαρκή τα βασικά εργαλεία κοινωνικής προστασίας

    Έκθεση για τη φτώχεια στην Ελλάδα 2025 | Σύνοψη |

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    RE:MIND – Καινοτόμο πρόγραμμα για την ψυχοεκπαίδευση και αναμόρφωση της ανήλικης παραβατικότητας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Μαθητείας

    1η Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού

    Εργασία | Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

    Επαναπρόσκληση για συμμετοχή στην Επιτροπή Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ΙΙΒΕΑΑ

    Κείμενο της ΕΕΔΑ επί του ΣχΝ του Υπουργείου Εργασίας “Δίκαιη Εργασία για Όλους”

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Κοινωνικός λειτουργός / Κοινωνική Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου «Σχεδιασμός και Οργάνωση δράσεων αλληλεγγύης και Κοινωνική Πολιτική»

    4 Συμβάσεις στο Γραφείο Διασύνδεσης και Επιχειρηματικότητας Παντείου Πανεπιστημίου

    Ανακοίνωση του προγράμματος «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» του INSP (Institut National du service public) 2025 – 2026

    «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» της INSP (Institut National du service public) για την χρονική περίοδο 2025-2026

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Συμβάσεις έργου | «Κόμβος Κοινωνικών Παρεμβάσεων Δήμου Πειραιά – Social Innovation Piraeus ΙΙ»

    Θέσεις Εργασίας | UNICEF

    Στέλεχος Διοικητικής Υποστήριξης | Ε.Κ. «Αθηνά»

    Θέσεις Εργασίας στο Ερευνητικό Κέντρο “Αθηνά”

    Προκήρυξη Υποτροφιών Ιδρύματος Ωνάση 2023-24

    Προκήρυξη υποτροφιών για το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins των ΗΠΑ 2025-2026

    Νέα προκήρυξη θέσεων εργασίας στη Vela Greece | Safe Area Κ.Υ.Τ. Μαλακάσας

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

    Εργοθεραπευτής/τρια στο ΠΕΚ/ΑμεΑ

    Ζητείται Άμεσα Φροντίστρια – Γενικών Καθηκόντων για Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (ΣΥΔ)

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Καρλ Πολάνυι: Η αυτορυθμιζόμενη αγορά και τα πλασματικά εμπορεύματα: εργασία, γη και χρήμα

    Eurostat: Μείωση του ποσοστού υποκειμενικής φτώχειας το 2024

    Η Κοινωνική Πρόνοια στο πλαίσιο της Κοινωνικής Ασφάλειας και η οριοθέτηση της

    Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Δήμου Ηλιούπολης με τα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    Σταθερή η επισιτιστική ανεπάρκεια στην Ελλάδα – Ανενεργά και ανεπαρκή τα βασικά εργαλεία κοινωνικής προστασίας

    Έκθεση για τη φτώχεια στην Ελλάδα 2025 | Σύνοψη |

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    RE:MIND – Καινοτόμο πρόγραμμα για την ψυχοεκπαίδευση και αναμόρφωση της ανήλικης παραβατικότητας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Μαθητείας

    1η Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού

    Εργασία | Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

    Επαναπρόσκληση για συμμετοχή στην Επιτροπή Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ΙΙΒΕΑΑ

    Κείμενο της ΕΕΔΑ επί του ΣχΝ του Υπουργείου Εργασίας “Δίκαιη Εργασία για Όλους”

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

Habermas: Υπέρμαχος της Νεωτερικότητας

Ο Habermas αναζήτησε ένα πεδίο λόγου, το οποίο θα μπορούσε να αντισταθεί στην εργαλειακή λογική και στην τεχνοκρατική ιδεολογία

14 Ιανουαρίου, 2022
in Κοινωνική Θεωρία
0
Habermas Υπέρμαχος της Νεωτερικότητας

Παύλος Μαραγκός

Κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης

τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας

Πάντειο Πανεπιστήμιο

ειδίκευση στην Πολιτική Κοινωνιολογία και Συγκριτική Πολιτική

 

Ο Διαφωτισμός αναπτύχθηκε στο «ξεκίνημα» της χαρακτηριστικά σύγχρονης δυτικής κοινωνίας και καθόρισε πολλές από τις ιδέες και διαδικασίες της σύγχρονης δυτικής επιστήμης. Η μεταμοντέρνα πρόκληση κατά του μοντέλου κοινωνική γνώσης του Διαφωτισμού συνεπάγεται είτε την πλήρη απόρριψη είτε τη σοβαρή αμφισβήτηση των ακόλουθων χαρακτηριστικών δογμάτων του Διαφωτισμού:

  • Την άποψη ότι η γνώση μας για την κοινωνία, όπως και η ίδια η κοινωνία, έχει χαρακτηριστικά ολιστικά, συσσωρευτικά και σαφώς προοδευτικά.
  • Ότι μπορούμε να επιτύχουμε την ορθολογική γνώση της κοινωνίας.
  • Ότι η γνώση αυτή είναι καθολική και συνεπώς αντικειμενική.
  • Ότι η κοινωνιολογική γνώση είναι τόσο διαφορετική όσο και ανώτερη σε σχέση με «διαστρεβλωμένες» μορφές σκέψης, όπως η ιδεολογία, η θρησκεία, η κοινή λογική, η δεισιδαιμονία και η προκατάληψη.
  • Ότι η κοινωνική επιστημονική γνώση, από τη στιγμή που θα τεκμηριωθεί και θα τεθεί σε εφαρμογή, μπορεί να οδηγήσει στην πνευματική απελευθέρωση και στην κοινωνική βελτίωση της ανθρωπότητας γενικώς.[1] 

Ο Habermas είναι πεπεισμένος ότι το πρόταγμα του Διαφωτισμού δεν έχει αποτύχει. Θεωρεί τις θέσεις του Διαφωτισμού ως ιδανικά τα οποία δεν έχουν πραγματωθεί ακόμη. Άλλωστε η πεποίθηση του αυτή πηγάζει από την ιστορία καθώς όταν γράφει έχει πάντα κατά νου τις θηριωδίες που έλαβαν χώρα στον 20ο αιώνα, ο οποίες αναγκαστικά έθεσαν τον θετικισμό του Διαφωτισμού στο περιθώριο. Όπως περιγράφει ο S. Hall, κατά μία έννοια, ο Habermas παραδέχεται ότι το πρόταγμα του Διαφωτισμού ήταν πάντοτε ένα ιδανικό και όχι μια πραγματικότητα, επειδή από την αρχή διαμορφώθηκε ένα είδος «αποσχιστικής» παράδοσης που απομόνωσε και επαγγελματοποίησε τις διαφορετικές σφαίρες της γνώσης.[2]

  Ο Habermas στο έργο του ‘’Ο Φιλοσοφικός Λόγος της Νεωτερικότητας’’ ασκεί κριτική στο τρόπο που αντιλαμβάνονται οι μετανεωτερικοί τις επιστήμες του ανθρώπου ο οποίος αποτελείται από έναν άκρατο σχετικισμό, τοποθετώντας τον κάτοχο της γνώσης ή τον διανοούμενο σε θέση που ο Habermas αρνείται να του δώσει. Οι μεθοδικές επιστήμες του πνεύματος μένουν προσηλωμένες σε ένα ψεύτικο, δηλαδή ανέφικτο ιδεώδες αντικειμενικότητας και έτσι εξουδετερώνουν τους αναγκαίους για τη ζωή γνώμονες και προωθούν έναν καθηλωτικό σχετικισμό[3] όπως αναφέρει ο ίδιος. Παρ’ όλα αυτά και ο ίδιος ο στοχαστής επισημαίνει ότι και ο Διαφωτισμός δεν αποτελεί τόσο ενιαίο και αδιαχώριστο κίνημα όπως θα δούμε στην κριτική των μετανεωτερικών. Κατά τον Max Weber, αρχικό αποτέλεσμα του νεωτερικού προγράμματος ήταν να διαχωριστεί ο κοινωνικός βίος σε τρεις σφαίρες[4]: την επιστήμη, την ηθική και την τέχνη. Προσπαθώντας να υποστηρίξει τη θέση του διανοούμενου στην κοινωνία του σήμερα, χωρίς να είναι δογματικός παρ’όλα αυτά καθώς βλέπουμε ότι είναι θετικός στο να μάθει τα λάθη του Διαφωτισμού από την κριτική των μετανεωτερικών, παρατηρούμε μία κριτική από την πρωτόλεια εμφάνιση του δογματικού σχετικισμού έως τον Foucault.

  O τύπος του διανοούμενου που προσπαθεί να υποστηρίξει ο Habermas είναι ο άνθρωπος των γραμμάτων με κοινωνική λειτουργία, ο οποίος ασκεί τη λογική του σε όλους τους τομείς για να καθοδηγήσει τις αντιλήψεις. Είναι ένας διανοούμενος που παρεμβαίνει στην κοινωνία, ένας τίμιος άνθρωπος που χειρίζεται τα πάντα με την λογική κατά τον Diderot, που αγωνιά να ξεσκεπάζει τα λάθη, ένας υπερασπιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Όπως και οι ανθρωπιστές της Αναγέννησης, έτσι και οι φιλόσοφοι του Διαφωτισμού ενδιαφέρονταν για διάφορους τομείς: ο Αμερικανός Thomas Jefferson είχε λάβει δικαστική εκπαίδευση, αλλά εξασκούσε συχνά και αρχαιολογία και αρχιτεκτονική. Ο Benjamin Franklin ήταν διπλωμάτης και φυσικός. Οι κοινωνικές ρίζες των Διαφωτιστών διαφέρουν: πολλοί κατάγονταν από αστικές οικογένειες (Voltaire, Thomas Jefferson), άλλοι από οικογένειες που ανήκαν σε ανώτερες κοινωνικές τάξεις, ενώ υπήρχαν και μερικοί από την αριστοκρατία (Montesquieu). Οι διανοούμενοι αποτελούσαν κοινωνική ομάδα με πρόσωπα που καταγίνονταν με πολλές νοητικές δραστηριότητες αλλά πρώτα από όλα ήταν παραγωγοί ερμηνείας και αλλαγής του κόσμου τους. Η δράση τους, επειδή είχε μια γενική, ενιαία κατεύθυνση, καθώς και η μορφωτική και ευρύτερα η πολιτισμική διαφοροποίησή τους συνιστούν τα κοινωνιολογικά χαρακτηριστικά που μας επιτρέπουν να τους ορίσουμε ως ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα.[5]

  Στο σύνολο του συγκεκριμένου έργου του Habermas παρατηρούμε μία διάχυτη κριτική στους μετανεωτερικούς όπως και στην Σχολή της Φρανκφούρτης καθώς πραγματεύεται το πρόβλημα θεμελίωσης μιας έννοιας της ορθολογικότητας που ξεφεύγει από τα όρια του εργαλειακού Λόγου.  Παρόλο που είχε συνδεθεί με την Σχολή της Φρανκφούρτης διαφοροποιείται σημαντικά από αυτήν καθώς θέτει ως θεμέλιο της θεωρίας του την επικοινωνιακή δράση και τις δομές του διαλόγου. Κατά την πρώτη περίοδο του έργου του, ο Habermas ασκεί μια ριζοσπαστική κριτική της ιδεολογίας του σύγχρονου θετικισμού και της τεχνοκρατίας. Το ιδεώδες μιας ουδέτερης θεωρίας, που θα στηρίζεται μόνο στη χρήση της ορθής μεθόδου, καταγγέλλεται ως η ρίζα του θετικιστικού αντικειμενισμού και συναρτάται με τη συστηματική συσκότιση της στενής σύνδεσης μεταξύ γνώσης και προεπιστημονικών πρακτικών διαφερόντων. Σ’ αυτήν την «καθαρή θεωρία» αντιστοιχεί ένα μονοδιάστατο τεχνικό πράττειν, που υπόκειται μόνο στο κριτήριο της τεχνικής αποτελεσματικότητας κατά την επιδίωξη σκοπών, οι οποίοι δεν αποτελούν αντικείμενο θεωρητικής γνώσης. Για τους τεχνοκράτες και τους Θετικιστές, οτιδήποτε δεν εμπίπτει στο χώρο της τεχνικής, και συγκεκριμένα οι ηθικές-πρακτικές επιλογές, είναι ανεπίδεκτο ορθολογικής αντιμετώπισης και παραδίδεται στην ανορθολογική απόφαση.[6] Γι’ αυτό και η κριτική θεωρία έχει ως χρέος της να αναλάβει ξανά τον αναστοχασμό πάνω στα διαφέροντα που ορίζουν τις συνθήκες της δυνατής γνώσης και, κοιτώντας στον καθρέπτη του αναστοχασμού, να δει στα ίδια της τα μάτια τη σπίθα του καθολικού πρακτικού-χειραφετητικού διαφέροντος της ανθρωπότητας.[7] Ωστόσο, η ριζοσπαστική αυτή σύλληψη φτάνει στα όριά της, όταν πιέζεται να δώσει λόγο γι’ αυτό το ίδιο το καθολικό διαφέρον του Λόγου που την εμψυχώνει και τη νομιμοποιεί.[8] Κάτω από την πίεση της κριτικής στην πρώιμη αντιπαράθεσή του με το θετικισμό και τον επιστημονισμό, ο Habermas ωθείται, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, σε μια στροφή προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης ενός επιχειρήματος θεμελίωσης του Λόγου και (προς την κατεύθυνση) της συγκρότησης μιας κοινωνικής θεωρίας με ισχυρές θεωρητικές αξιώσεις. Η στροφή αυτή προδίδει το δισταγμό του Habermas μπροστά σε μια αποφασιστική υπέρβαση του διλήμματος «αντικειμενισμός ή σχετικισμός». Ακριβώς επειδή παίρνει τελικά στα σοβαρά αυτό το δίλημμα, αφιερώνεται σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70 στην εναγώνια προσπάθεια της συγκρότησης μιας καθολικής πραγματολογίας της επικοινωνίας με αυστηρά θεωρητικές αξιώσεις, η οποία δίδει τελικά το πολυπόθητο θεμέλιο του επικοινωνιακού Λόγου.[9] Η «Θεωρία της Επικοινωνιακής  Δράσης»[10] αποτελεί την έκβαση είκοσι χρόνων στοχασμού και έρευνας για τον Jurgen Habermas. Ο Γερμανός φιλόσοφος προσπαθεί να αναπτύξει μια έννοια της ορθολογικότητας, η οποία δεν θα συνδέεται πια με ατομικιστικές αποδείξεις της μοντέρνας φιλοσοφίας και της κοινωνικής θεωρίας. Παράλληλα προσπαθεί να κατασκευάσει μια έννοια της κοινωνίας σε δυο επίπεδα που να χαρακτηρίζεται από την συνοχή παραδειγμάτων από τον βιόκοσμο και το σύστημα. Στοχεύει στον σχεδιασμό μιας κριτικής θεωρίας της Νεωτερικότητας που δεν θα απορρίπτει το διαφωτιστικό όραμα αλλά θα επαναπροσδιορίζεται πάνω σε αυτό.[11] Δεν αρνήθηκε ποτέ τα φαινόμενα που αναλυθήκαν κριτικά από τους θεωρητικούς της πρώτης γενιάς, προσπάθησε εντούτοις να διορθώσει αυτές τις αδυναμίες και να βγάλει την κριτική Σχολή από το αδιέξοδο στο οποίο βρέθηκε. Περιέγραψε εκ νέου τα φαινόμενα αυτά και θεώρησε πως ήταν απαραίτητη η στροφή του υποδείγματος, για να εξέλθει η κριτική σκέψη από την «απορία». Αυτή αφορούσε σε μια μετάβαση από την φιλοσοφία της συνείδησης, στην οποία η κριτική του εξορθολογισμού πραγματοποιείτο μέσω της έννοιας της πραγμοποίησης του Lukacs και του Adorno, στην φιλοσοφία της γλώσσας. Η στροφή αυτή για να είναι επιτυχής απαιτούσε πρώτα, μια μετάβαση από την τελεολογική έννοια της δράσης σε έννοιες επικοινωνιακής δράσης και βιόκοσμου, και έπειτα, μια προσέγγιση που θα τοποθετεί τον βιόκοσμο δίπλα στην συστημική θεωρία.[12] Η έννοια-κλειδί στο χαμπερμασιανό έργο είναι η έννοια της ιδανικής ομιλιακής κοινότητας ως η βάση της κριτικής για τις διαστρεβλώσεις της δημόσιας σφαίρας στα πλαίσια των διαδικασιών της Νεωτερικότητας.  «Αν υποθέσουμε ότι το ανθρώπινο είδος διατηρεί εαυτό μέσω της κοινωνικά προσανατολισμένης δράσης των μελών του και αυτός ο προσανατολισμός πρέπει να θεσπιστεί μέσω της επικοινωνίας -και σε συγκριμένες κεντρικές σφαίρες μέσω της επικοινωνίας αποσκοπεί στην επίτευξη συμφωνίας- τότε η αναπαραγωγή του ανθρωπίνου είδους επίσης απαιτεί την ικανοποίηση των συνθηκών μιας ορθολογικότητας που ενυπάρχει μέσα στην επικοινωνιακή δράση».[13]

  Ξεκινώντας την κριτική του από τον Nietzsche, δηλώνει ότι όπως και όλοι που εγκαταλείπουν τη διαλεκτική του Διαφωτισμού, επιχειρεί μια ασυνήθιστη ισοπέδωση. Η Νεωτερικότητα χάνει τη διακεκριμένη θέση της. Δεν αποτελεί πια παρά μια τελευταία εποχή μέσα στην ευρύτερη ιστορία ενός εξορθολογισμού που αρχίζει με τη διάλυση της αρχαϊκής ζωής και την κατάρρευση του μύθου.[14] Ο Habermas πιστεύει ότι η ιστορία της Νεωτερικότητας στην ευρύτερη έννοια της πρέπει να γίνει κατανοητή ως εμπεριέχουσα εκείνα τα ακραία προγράμματα που προσπάθησαν να αρνηθούν τη Νεωτερικότητα. Επίσης πιστεύει ότι αυτά τα κινήματα έχουν αποτύχει πνευματικά και βασικά κατηγορεί τον νιτσεισμό ότι μαζί με τα παλιόνερα πετάει και το μωρό: τόσο συνολικά αρνητική είναι αυτή η κριτική, ώστε οι υποστηρικτές της ξεχνούν τις ιδιαίτερα αμφίσημες όψεις της Νεωτερικότητας και πράγματι ξεχνούν τις θετικές συνεκδοχές της, ιδιαίτερα τη δυνατότητα μιας αυτοσυνείδητης πρακτικής, στην οποία η αλληλεγγύη της αυτοδιάθεσης όλων έπρεπε να συνδεθεί με την αυτοπραγμάτωση του καθενός. Ο Habermas καταλήγει αναπόφευκτα ότι η πίστη στην κριτική του Διαφωτισμού οδηγεί στην απογοήτευση και τον συντηρητισμό. Αντιθέτως εάν στηριχτούμε στις αρχικές προθέσεις του Διαφωτισμού, τότε η αναζήτηση για ορισμένο βαθμό καθολικότητας και αντικειμενικότητας συνδέεται ακόμα με την ελπίδα ότι η γνώση μπορεί αν προωθήσει τη δικαιοσύνη των θεσμών και την ευτυχία των ανθρώπων.[15]

Ο Habermas αναζήτησε ένα πεδίο λόγου, το οποίο θα μπορούσε να αντισταθεί στην εργαλειακή λογική και στην τεχνοκρατική ιδεολογία. Ο βιόκοσμος επιτελεί την λειτουργία της συμβολικής αναπαραγωγής της κοινωνίας μέσα από της τρεις συνιστώσες που τον απαρτίζουν: την κοινωνία, τον πολιτισμό και την προσωπικότητα. Ο πολιτισμός – το απόθεμα της γνώσης με το οποίο οι δρώντες στην επικοινωνία εφοδιάζουν τους εαυτούς τους με ερμηνείες-, η κοινωνία- οι νομιμοποιητικοί κανόνες μέσω των οποίων ρυθμίζουν την συμμετοχή τους σε κοινωνικές ομάδες -, και η προσωπικότητα- η ικανότητα που καθιστά ένα υποκείμενο ικανό για να επικοινωνεί και να δρα, να λαμβάνει μέρος στην διαδικασία επίτευξης κατανόησης και να διαμορφώνει ταυτότητα – διασφαλίζουν την συνέχεια της παράδοσης και την εγκυρότητα της γνώσης.[16] Μπορούμε να δούμε ότι αναγνωρίζει τις ήττες της Νεωτερικότητας και ας τις παρουσιάζει ως ατομικιστικές τρομοκρατίες. Όπως άλλωστε πίστευε και ο ίδιος η πορεία του 20ου αιώνα έσβησε κάθε ελπίδα και αισιοδοξία που ο Διαφωτισμός διατηρούσε, μπορεί ο κόσμος να κατακερματίστηκε και το κάθε κομμάτι του να έχει αυτονομηθεί και αποκοπεί από την καθημερινότητα της πλειοψηφίας. Ο κάθε τομέας απέκτησε τις αυθεντίες του και δεν επιτρέπει την είσοδο των προσωπικών ιδιομορφιών μέσα σε αυτόν. Όλα αυτά είναι γνωστά στον στοχαστή. Είναι, όμως, αισιόδοξος και εξακολουθεί να πιστεύει στην ανθρωπότητα. Έτσι, δεν θεωρεί το πρόγραμμα της Νεωτερικότητας αποτυχημένο, αλλά ανολοκλήρωτο.

Κλείνοντας, ο Habermas θεωρεί ότι ο ρόλος του Διανοούμενου, ενώ αντιλαμβάνεται τις ελλείψεις του προγράμματος του Διαφωτισμού, είναι ιστορικά εξελισσόμενος και μπορεί να επιτελέσει τα καθήκοντα του με προοδευτικότητα σε αντίθεση με την προοπτική ενός μετανεωτερικού συντηρητισμού.

 

Βιβλιογραφία

  • Hall, Η Νεωτερικότητα Σήμερα, Εκδόσεις Σαββάλας, Αθήνα 2010
  • Habermas, Ο Φιλοσοφικός Λόγος της Νεωτερικότητας, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1993
  • Ν. Μέλνικ, Μετανεωτερικότητα εναντίον Διαφωτισμού Lyotard vs Habermas, Ακαδημαϊκή Εργασία, Αθήνα 2013
  • Συλλογικό Έργο, Η ελληνική επανάσταση του 1821, Εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα 2009
  • Αν. Σιδηροπούλου, Γνώση, Ιδεολογία και Κυριαρχία στον Habermas, Μεταπτυχιακή Εργασία, Ρέθυμνο 2007
  • Habermas, The Theory of Communication Action, Beacon Press, 1984
  • Habermas, «Reason and the Rationalizations of Society», The Theory of Communication Action, Volume One, Polity Press, 1984

 

[1] S. Hall, Η Νεωτερικότητα Σήμερα, Εκδόσεις Σαββάλας, Αθήνα, 2010 σελ. 480-481

[2] S. Hall, Η Νεωτερικότητα Σήμερα, Εκδόσεις Σαββάλας, Αθήνα, 2010 σελ. 486

[3] J. Habermas, Ο Φιλοσοφικός Λόγος της Νεωτερικότητας, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1993, σελ. 115

[4] Ν. Μέλνικ, Μετανεωτερικότητα εναντίον Διαφωτισμού Lyotard vs Habermas, Ακαδημαϊκή Εργασία, Αθήνα 2013

[5] Συλλογικό Έργο, Η ελληνική επανάσταση του 1821, Εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα 2009, κείμενο Π. Πιζάνια, Από Ραγιάς Έλληνας Πολίτης – Διαφωτισμός και Επανάσταση 1750-1832

[6] Βλ. τις κριτικές που αναπτύσσονται στα κείμενα: «Dogmatismus, Vernunft und Entscheidung…», ό.π., «Praktische Folgen des wissenschaftlich – technischen Fortschritts», στο J. Habermas, Theorie und Praxis, ό.π., σ. 336-358, καθώς και στα: «Technik und Wissenschaft als “Ideologie”», «Technischer Fortschritts und soziale Lebenswelt» και «Verwissenschaftlichte Politik und oeffentliche Meinung», που όλα περιλαμβάνονται στον τόμο J. Habermas, Technik und Wissenschaft als «Ideologie» (Suhrkamp Verlag, Frankfurt a.M., 1969), σσ. 48-103, 104-119 και 120-145, αντίστοιχα. Από αυτά έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά τα εξής δύο κείμενα: «Τεχνική και επιστήμη ως ιδεολογία» και «Τεχνική πρόοδος και κοινωνικός κόσμος των βιωμάτων», στο J. Habermas, Κείμενα γνωσιοθεωρίας και κοινωνικής κριτικής, μτφ. Α. Οικονόμου (εκδόσεις Πλέθρον, Αθήνα, 1990), σσ. 121-170 και 171-184, αντίστοιχα.

[7] . Για την έννοια των «γνωστικών διαφερόντων», και συγκεκριμένα του χειραφετητικού διαφέροντος, βλ. J. Habermas, Erkenntnis und Interesse (Suhrkamp Verlag, Frankfurt a.M., 1973), νέα αναθεωρημένη έκδοση, και τ. ίδιου, «Erkenntnis und Interesse», στο τ. ιδίου, Technik und Wissenschaft als «Ideologie», ό.π,, σ. 146-168. Ο αποκλειστικά ελληνόφωνος αναγνώστης μπορεί να πάρει μια ιδέα από τα μεταφρασμένα στα ελληνικά: «Γνώση και διαφέρον» (πρόκειται για το κείμενο που μόλις ανάφερα), «Η ιδέα μιας γνωσιοθεωρίας ως κοινωνικής θεωρίας» (απόσπασμα του Erkenntnis und Interesse) και «Επίλογος στο Γνώση και διαφέρον» (ο επίλογος του Erkenntnis und Interesse του 1973), που όλα τους περιλαμβάνονται στον τόμο J. Habermas, Κείμενα γνωσιοθεωρίας και κοινωνικής κριτικής, ό.π., σσ. 21-41, 43-70 και 71-119, αντίστοιχα.

[8] Το «έλλειμμα θεμελίωσης» της «γνωσιοανθρωπολογίας» που παρουσιάζεται στο Erkenntnis und Interesse επισημάνθηκε από μια σειρά σχολιαστές του Habermas. Βλ. τα κείμενα που συγκεντρώθηκαν στον τόμο W. Dallmayr (επιμ.), Materialien zu Habermas «Erkenntnis und Interesse» (Suhrkamp Verlag, Frankfurt a.M., 1974), και ιδιαίτερα το κείμενο του D. Boehler, «Zur Geltung des emanzipatorischen Interesses», στον ίδιο τόμο, σ. 349-368, όπου τίθεται ξεκάθαρα το πρόβλημα της θεμελίωσης του καθολικού χειραφετητικού διαφέροντος της ανθρωπότητας. Για την απάντηση του Habermas, όπου προδιαγράφονται οι βασικές κατευθύνσεις της «στροφής» των αρχών της δεκαετίας του ’70, βλ. J. Habermas, «Anchoret (1973)», στο τ. ιδίου, Erkenntnis und Interesse, ό.π., σ. 367-417. Το κείμενο αυτό έχει, όπως σημείωσα ήδη, μεταφραστεί και στα ελληνικά (βλ. υποσημ. 5, «Επίλογος στο Γνώση και διαφέρον»).

[9] Τα πιο βασικά κείμενα γύρω από την καθολική πραγματολογία της επικοινωνίας είναι τα εξής: J. Habermas, «Vorlesungen zu einer sprachtheoretischen Grundlegung der Soziologie», (1970/71), στο τ. ίδιου, Vorstudien und Ergaenzungen zur Theorie des kommunikativen Handelns (Suhrkamp Verlag, Frankfurt a.M., 1984), σ. 11-126, τ. ιδίου, «Vorbereitende Bemerkungen zu einer Theorie der kommunikativen Kompetenz», στο J. Habermas, N. Luhmann, Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie? (Suhrkamp Verlag, Frankfurt a.M., 1971), σ. 101-141,

[10] J. Habermas, The Theory of Communication Action, Beacon Press, 1984.

[11] Ο.π.π.σελ.viii.

[12] Ο.π.π.σελ.xxi

[13] J. Habermas, «Reason and the Rationalizations of Society», The Theory of Communication Action, Volume One, Polity Press, 1984, σελ.397

[14] J. Habermas, Ο Φιλοσοφικός Λόγος της Νεωτερικότητας, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1993, σελ. 116

[15] S. Hall, Η Νεωτερικότητα Σήμερα, Εκδόσεις Σαββάλας, Αθήνα, 2010 σελ. 487

[16] Αν. Σιδηροπούλου, Γνώση, Ιδεολογία και Κυριαρχία στον Habermas, Μεταπτυχιακή Εργασία, Ρέθυμνο 2007

 

Διαβάστε επίσης  Η μελέτη της Αυτοκτονίας: Μία σύνοψη του διάσημου έργου του Emile Durkheim


Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: Habermasκοινωνική θεωρίακοινωνιολογική θεωρίαπολιτική φιλοσοφίαφιλοσοφία

Related Posts

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες
Ημερίδες-Συνέδρια

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

by admin
23 Ιουνίου, 2025
0

28ο Πανελλήνιο Μεταπτυχιακό Εντατικό Σεμινάριο-Συνέδριο-Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας Παν. Κρήτης

Read moreDetails
Περιοδικό Φιλοσοφεῖν | Θεματικό αφιέρωμα : «Η φιλοσοφία του φύλου» – Πρόσκληση για υποβολή εργασιών

Περιοδικό Φιλοσοφεῖν | Θεματικό αφιέρωμα : «Η φιλοσοφία του φύλου» – Πρόσκληση για υποβολή εργασιών

6 Δεκεμβρίου, 2024
Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης 2024-2025

Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης 2024-2025

29 Οκτωβρίου, 2024
Πολιτική του Οίκτου στον Φιλελεύθερο Κοσμοπολιτισμό: Από την Hannah Arendt στην Eva Illouz, τον «ακτιβισμό διασημοτήτων» και την δοξασία του ανθρώπινου πόνου στο δυτικό αφήγημα

Πολιτική του Οίκτου στον Φιλελεύθερο Κοσμοπολιτισμό: Από την Hannah Arendt στην Eva Illouz, τον «ακτιβισμό διασημοτήτων» και την δοξασία του ανθρώπινου πόνου στο δυτικό αφήγημα

22 Ιουλίου, 2024
Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Συστηματική Φιλοσοφία»

Δ.Π.Μ.Σ. Συστηματική Φιλοσοφία 2024-2025

3 Ιουλίου, 2024
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

Κοινωνικός λειτουργός / Κοινωνική Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

25 Οκτωβρίου, 2025
Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου «Σχεδιασμός και Οργάνωση δράσεων αλληλεγγύης και Κοινωνική Πολιτική»

4 Συμβάσεις στο Γραφείο Διασύνδεσης και Επιχειρηματικότητας Παντείου Πανεπιστημίου

24 Οκτωβρίου, 2025
Καρλ Πολάνυι: Η αυτορυθμιζόμενη αγορά και τα πλασματικά εμπορεύματα: εργασία, γη και χρήμα

Eurostat: Μείωση του ποσοστού υποκειμενικής φτώχειας το 2024

24 Οκτωβρίου, 2025
Next Post
Φύλο και Εκπαίδευση: Για μία Συμπεριληπτική Εκπαίδευση Χωρίς Βία και Διακρίσεις

Φύλο και Εκπαίδευση: Για μία Συμπεριληπτική Εκπαίδευση Χωρίς Βία και Διακρίσεις

Η επίδραση του κοινωνικού περιβάλλοντος στη νεανική παραβατικότητα

Η επίδραση του κοινωνικού περιβάλλοντος στη νεανική παραβατικότητα

Τα αποτελέσματα του έργου CHARMMS: challenging refugee and migrant media stereotypes

Τα αποτελέσματα του έργου CHARMMS: challenging refugee and migrant media stereotypes

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.