• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Τετάρτη, 8 Οκτωβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Πολιτισμικός Διαμεσολαβητής – Athens Refugee Housing Project (MOTG)

    Fundraising Coordinator / Expert depending on Experience

    Διευθυντής/τρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην ΣΥΝΥΠΑΡΞΙΣ – Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων

    Θέση Εργασίας Κοινωνικού Λειτουργού | Κέντρο Πυξίδα Θεσσαλονίκη

    Υπάλληλος Παρακολούθησης Προγραμμάτων στην Zeuxis

    Εκπαιδευτικός Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Κ.Φ.Α.Α.)

    Ψυχολόγος στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Αγίου Νικολάου

    Ψυχολόγος στην Εταιρεία Ψυχικής Υγείας & Κοινωνικής Αποκατάστασης Ασθενών

    Προσλήψεις στο Συμβουλευτικό Κέντρο Γυναικών Δήμου Περιστερίου

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Προσλήψεις στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Περιστερίου

    Θέσεις Εργασίας | Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ναρκωτικά (EUDA)

    Θέσεις Εργασίας | Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ναρκωτικά (EUDA)

    Ζητείται Συστημικός Ψυχοθεραπευτής/Ψυχοθεραπεύτρια

    Ζητείται Συστημικός Ψυχοθεραπευτής/Ψυχοθεραπεύτρια

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Κ.Δ.Α.Π. Α.με.Α. του Δήμου Χανίων

    Περίληψη της Έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα (2018)

    Διδάσκοντας/ουσα στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Εκδήλωση ΚοιΣΠΕ Διαδρομές: «Να γίνει η υποστηριζόμενη απασχόληση στην Ελλάδα ένας ισχυρός θεσμός»

    Εκδήλωση ΚοιΣΠΕ Διαδρομές: «Να γίνει η υποστηριζόμενη απασχόληση στην Ελλάδα ένας ισχυρός θεσμός»

    Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ)

    Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ)

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    Nέο πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη 5.000 ανέργων ηλικίας άνω των 50 ετών σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα

    Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς του Web We Want

    Πανευρωπαϊκή έρευνα για την ψηφιακή ευημερία παιδιών και νέων

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 7.000 ανέργων με εμπόδια στην ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας

    Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων | Ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων

    Πρόγραμμα προεργασίας στη Θεσσαλία

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Ακραία, επίμονη φτωχοποίηση και περιθωριοποίηση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    1.000 επιπλέον θέσεις για Άτομα με Αναπηρία στους ΟΤΑ

    Το STEP ταξιδεύει!

    Το STEP ταξιδεύει!

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    BeWell: Στρατηγική για τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες των επαγγελματιών υγείας και περίθαλψης

    Έκκληση για τολμηρό και συνεκτικό μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ που να ενσωματώνει την υγεία και ευημερία σε όλες τις πολιτικές

    Κύκλος σεμιναρίων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για γονείς και εκπαιδευτικούς | Κέντρο Κοινότητας Δήμου Θεσσαλονίκης

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Πολιτισμικός Διαμεσολαβητής – Athens Refugee Housing Project (MOTG)

    Fundraising Coordinator / Expert depending on Experience

    Διευθυντής/τρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην ΣΥΝΥΠΑΡΞΙΣ – Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων

    Θέση Εργασίας Κοινωνικού Λειτουργού | Κέντρο Πυξίδα Θεσσαλονίκη

    Υπάλληλος Παρακολούθησης Προγραμμάτων στην Zeuxis

    Εκπαιδευτικός Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Κ.Φ.Α.Α.)

    Ψυχολόγος στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Αγίου Νικολάου

    Ψυχολόγος στην Εταιρεία Ψυχικής Υγείας & Κοινωνικής Αποκατάστασης Ασθενών

    Προσλήψεις στο Συμβουλευτικό Κέντρο Γυναικών Δήμου Περιστερίου

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Προσλήψεις στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Περιστερίου

    Θέσεις Εργασίας | Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ναρκωτικά (EUDA)

    Θέσεις Εργασίας | Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ναρκωτικά (EUDA)

    Ζητείται Συστημικός Ψυχοθεραπευτής/Ψυχοθεραπεύτρια

    Ζητείται Συστημικός Ψυχοθεραπευτής/Ψυχοθεραπεύτρια

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Κ.Δ.Α.Π. Α.με.Α. του Δήμου Χανίων

    Περίληψη της Έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα (2018)

    Διδάσκοντας/ουσα στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Εκδήλωση ΚοιΣΠΕ Διαδρομές: «Να γίνει η υποστηριζόμενη απασχόληση στην Ελλάδα ένας ισχυρός θεσμός»

    Εκδήλωση ΚοιΣΠΕ Διαδρομές: «Να γίνει η υποστηριζόμενη απασχόληση στην Ελλάδα ένας ισχυρός θεσμός»

    Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ)

    Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ)

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    Nέο πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη 5.000 ανέργων ηλικίας άνω των 50 ετών σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα

    Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς του Web We Want

    Πανευρωπαϊκή έρευνα για την ψηφιακή ευημερία παιδιών και νέων

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 7.000 ανέργων με εμπόδια στην ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας

    Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων | Ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων

    Πρόγραμμα προεργασίας στη Θεσσαλία

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Ακραία, επίμονη φτωχοποίηση και περιθωριοποίηση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    1.000 επιπλέον θέσεις για Άτομα με Αναπηρία στους ΟΤΑ

    Το STEP ταξιδεύει!

    Το STEP ταξιδεύει!

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    BeWell: Στρατηγική για τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες των επαγγελματιών υγείας και περίθαλψης

    Έκκληση για τολμηρό και συνεκτικό μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ που να ενσωματώνει την υγεία και ευημερία σε όλες τις πολιτικές

    Κύκλος σεμιναρίων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για γονείς και εκπαιδευτικούς | Κέντρο Κοινότητας Δήμου Θεσσαλονίκης

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

Η κρίση ως “κατάσταση έκτακτης ανάγκης” / Κριτικές και Αντιστάσεις

19 Δεκεμβρίου, 2017
in Κοινωνική Θεωρία
0
crisis_έννοια_κριτική_αντιστάσεις

του Σίμου Ανδρονίδη

Το δοκίμιο της Αθηνάς Αθανασίου, με τίτλο ‘Η κρίση ως ”κατάσταση έκτακτης ανάγκης”/Κριτικές και αντιστάσεις’, ενέχει τα επίδικα, τα προσίδια διακυβεύματα της ίδιας της οικονομικής κρίσης και της εκδήλωσης της,  εστιάζοντας & προσδιορίζοντας παράλληλα τον λογοθετικό, πολιτικό-ιδεολογικό ‘ορθολογισμό’ που, αφενός μεν την αναπαριστά ως ‘ένοχη’ εικόνα, αφετέρου δε σπεύδει να την διαχειριστεί ως αφαίρεση συσσωρευμένου ‘λίπους’..

Η συγγραφέας, με επιστημολογικές αναφορές στη Φουκωϊκή αναλυτική, εστιάζει στο ‘φορτισμένο’ της περιεχόμενο, στους λόγους περί κρίσης την πρώτη περίοδο εκδήλωσης της (2009-2011), αναδεικνύει τους όρους συγκρότησης της κρισιακής ‘κοινότητας’-υποκειμενικότητας, αναφέρει τα προθήματα ‘ενσάρκωσης’ της στο ένα και στα πολλά σώματα, δύναται να ‘διεισδύσει’ στις πλαισιώσεις του στερεοτυπικού & κανονικοποιημένου κρισιακού προτύπου-αναφορικού υποδείγματος: στην διδακτική και χρεωστική ηθικολογία, στις προσλήψεις-αναπαραστάσεις της διαδικασίας συλλογικοποίησης της, διαδικασία που σημαίνει την ίδια ‘ενσάρκωση’ του διαρκούς ‘εμείς’..

Εκεί όπου οφείλουμε, όπως επισημαίνει η Αθηνά Αθανασίου, «να δεσμευτούμε ψυχή τε και σώματι στην ηθική υποχρέωση της ντροπής και του χρέους, να ενσαρκώσουμε ομόθυμα την πειθαρχία, να αναλάβουμε με το ίδιο μας το σώμα την ευθύνη της σωτηρίας της πατρίδας. Να περάσουμε από τη συλλογική ενοχή του ”μαζί τα φάγαμε” στην εθνική υπερηφάνεια της απαντοχής και της λυτρωτικής συναίνεσης, σύμφωνα με το μελοδραματικό πατερναλισμό του ”να βάλουμε όλοι πλάτη».[1]

Η κρίση και οι λόγοι περί κρίσης καθίστανται το μέσον, προσιδιάζουν προς την συγκρότηση όχι μόνο της πρωτεϊκής ‘ενοχής’ & προσήλωσης στην ‘ενοχή’, αλλά διαμορφώνουν τους όρους & τις προϋποθέσεις για την ανάδυση και την μείζονα αποκρυστάλλωση ενός ευρύτερου ιστορικού & Μεταπολιτευτικού κύκλου εντός του οποίου τα υποκείμενα κινούνται, εγκολπώνονται τις ανορθολογικές και ανατολίτικες πρακτικές, συν-διαλέγονται με τον ‘επάρατο’ πολιτικό-κομματικό ‘λαϊκισμό’, φέροντας τις εκφάνσεις των μικρό και μη διευκολύνσεων, οι οποίες διευκολύνσεις φανερώνουν τον υποκειμενισμό και την γλώσσα που, εκτός από εντροπία συνιστά και ‘επίθεση‘: ‘όλοι ευθυνόμαστε’, σε μία διαμεσολάβηση αντιθετικών ‘ροών’ που στερούνται τους αρμούς τους.

Η κοινωνική ανθρωπολόγος του Παντείου Πανεπιστημίου, σημασιοδοτεί με ενάργεια τους συμβολισμούς της γλώσσας, της γλώσσας της ‘ενοχής’ και της εγκράτειας, αρετής, τις ‘εξειδικεύσεις’ της κρίσης στα σώματα, την δόμηση των επάλληλων ‘καθεστώτων’ του συμβολικά-κοινωνικά διανοητού, κομίζοντας στη δημόσια σφαίρα την θεωρητική εννοιολόγηση της «ιατρικοποίησης της κρίσης»[2]: το ‘πάσχων’ κοινωνικό ‘σώμα’, έκθετο στις διάφορες ‘μολύνσεις’, χρήζει μίας πολιτικά ‘ιατρικοποιημένης’ & ορθολογικοποιημένης ‘θεραπείας, με άξονα την κεντρικοποιημένη ‘ανοσοκαταστολή’ του Μνημονίου..

Στην ευρύτητα του πεδίου, στις πλαισιώσεις των κανονικοποιημένων αναπαραστάσεων, η Μνημονιακή διαχείριση, η στρατηγική πολιτική λιτότητας επιφέρει εγκάρσιες τομές, δύναται να ‘θεραπεύσει’ από την ‘επάρατη’ μίκρο & μάκρο-ανομία, από την έλλειψη παραγωγικού ‘σφρίγους’ (την μη-παραγωγικότητα), υπό τους όρους μίας αλληλεπικαλυπτόμενης διττότητας: κοινωνική-πολιτική ‘θεραπεία’-‘αφαίρεση’ και παράλληλα δυνατότητα αποκάλυψης του ‘υγιούς’ ιστού..

Η ορθολογική κρίση επί του ‘ανορθολογικού’ εαυτού έχει επέλθει.. Αναφέρει σχετικά η Αθηνά Αθανασίου: «Στον θεραπευτικό πραγματισμό της κρίσης, το πολιτικό σώμα αναπαρίσταται ως αδύναμο, ασθενές: ένα σώμα που χρειάζεται επειγόντων ορθοπαιδικά μέτρα, ενίοτε και γύψο, προκειμένου να ορθοποδήσει και να μην κινδυνεύει πια από τα πάθη του, ή από το πολιτικό πάθος των «επικίνδυνων τάξεων» (σύμφωνα με τη ρητορική των συντηρητικών του 19ου αιώνα)»[3], τονίζοντας επίσης πως «ο ιατρικός και υγειονομικός λόγος κάνει την «αλήθεια» του νεοφιλελευθερισμού «ζήτημα ζωής ή θανάτου».[4]

Με μία εμπεριστατωμένη επιστημολογική ανάλυση-κριτική, η Αθηνά Αθανασίου αναδεικνύει την οριακότητα της κρισιακής διαχείρισης, τις πολλαπλές όψεις της σε ένα παρόν εν εξελίξει, ανα-καλώντας ένα συμβάν το οποίο κατέδειξε την ευρύτερη κρισιακή εμμένεια: την υπόθεση των οροθετικών γυναικών, υπόθεση που έλαβε χώρα τον Απρίλιο του 2012, και προβλήθηκε και από το υπουργείο Υγείας ως χαρακτηριστική ‘απειλή’..

Σε μια οιονεί κατάσταση ‘εξαίρεσης’ που επικαλείται, ‘εξαιρεί’ και επαναφέρει τον νόμο, οι οροθετικές γυναίκες κατέστησαν η ‘απόλυτη απειλή΄, το έμφυλο σώμα και η έμφυλη παράσταση-αναπαράσταση του ορατού ‘τρόμου’ που δύναται να διασαλεύσει τις κανονικοποιημένες-κυριαρχικές νόρμες, την τάξη & τα επάλληλα & αναπαραγόμενα ‘καθεστώτα’ της ελληνικής, καθεαυτό ετεροφυλοφιλικής, πυρηνικής οικογένειας, καθώς και το πρότυπο-πρόσωπο του άνδρα-κεφαλή, που δεικνύει την μείζονα εθνική ‘οικογένεια’..  

Η ανάλυση της Αθηνάς Αθανασίου επαναπροσδιορίζει τα όρια της κρισιακής βιο-εξουσίας, αναδεικνύει τις εκφάνσεις των αλληλοεπικαλυπτόμενων δικτύων, εμβαθύνει στη μορφή μίας ‘βίας’ ορατής και αόρατης,  στη ‘δικαιική’ βία που νοηματοδοτεί τις όψεις της κυβερνολογικής πειθαρχίας, που συνιστά το αντεστραμμένο ‘είδωλο’ της μορφής και του τρόπου ειδικής διαχείρισης του ‘ειδικού’ πληθυσμού, έτσι όπως εκφράστηκε στην περίπτωση των οροθετικών γυναικών, τον Απρίλιο του 2012..

Επρόκειτο για την κατά Ζίζεκ  «συμβολική βία», στην οποία και παραπέμπουμε διαμέσου του Στάθη Κουβελάκη: «Ο Ζίζεκ αναπτύσσει εκτενώς τη θεματική της «συμβολικής βίας», την οποία κατανοεί όχι ως μετάθεση, παράκαμψη ή μορφή άμβλυνσης της βίας αλλά ως βία με όλη τη σημασία του όρου. Η συμβολική βία είναι λοιπόν όντως βία και τούτο με διπλή έννοια: καταρχήν διότι η ειδική βία της γλώσσας αποτελεί συστατικό στοιχείο των κοινωνικών σχέσεων αλλά και γιατί η ίδια η γλώσσα θεμελιώνεται πάνω στη βίαιη επιβολή ενός στοιχείου- του κατά Λακάν ηγεμονικού σημαίνοντος (significant-maître)- στην αλυσίδα των σημασιών, μια επιβολή που συγκροτεί την ίδια τη δομή. Η γλώσσα αποτελεί για τον Ζίζεκ τον «πρώτο και σημαντικότερο διαιρέτη».[5]

Η «συμβολική βία» επαφίεται σε μία γλώσσα αναγνωριστική, στον λόγο των παρόντων συμβολισμών, στην αναπλαισίωση ενός σώματος που ‘πάσχοντας’ ζητά, που φέρει, που επιφέρει την ‘αδόκιμη γραφή’ και ‘σιωπηλή κραυγή’ της πανταχού παρούσας ‘απειλής’.

Σε αυτό το πλαίσιο δύναται να εννοήσουμε την αναλυτική του Ζίζεκ για την γλώσσα ως «τον πρώτο και σημαντικότερο διαιρέτη», την γλώσσα που ως καταγραφή, εκφορά της εννοιολογικής ‘σύλληψης’, σκιαγραφεί τους όρους του βιωμένου, καθίσταται το Λακανικό «ηγεμονικό σημαίνον» το οποίο δεικνύει την οροθετική πόρνη η οποία ως ιδιαίτερη «αμαρτία» «τιμωρείται» διαμέσου και της γλωσσικής αναπαράστασης: πλέον, το έμφυλο-θηλυκό σώμα, το ‘ανίερο’ πρόσωπο θα δειχθεί ενώπιον όλων, ενώπιον του ‘συγγνωστού’ έθνους, της πρωταρχικής κοινωνικής κοινότητας, ΄παίζοντας’ με την μικροαστική φενάκη: με την ‘αποκάλυψη’.. 

Ο πολιτικός λόγος με επίδικο-πρόταγμα την πρόσληψη του ‘ανίερου’  θηλυκού σώματος, ‘ασφαλειοποιείται’.  Το θηλυκό σώμα υποκρύπτει και ‘προσφέρει’ την δική του ‘ασθένεια’ όχι μόνο στο ατομικό-αρσενικό υποκείμενο, αλλά και στην εθνική κοινότητα η οποία ‘μυείται’ στην αξία του ομογενοποιητικού.

Επρόκειτο για την αναπαράσταση της θηλυκής «τερατότητας», (ή «τερατότητας» και ‘ερωτογενούς’ θηλυκής ‘ζώνης’) που δια-κρατεί τον ιό, τον ιό του AIDS, ως υπενθύμιση και ως ‘απειλή’ για την τάξη, την δημόσια αιδώ και ασφάλεια..

Από το σκοτάδι στο φως και από το φως στο σκοτάδι, η γυμνή γυναίκα επιφέρει τον συμβολισμό του ‘διαμελισμού’ και του θανάτου, της σύγκρουσης, του ιδιαίτερου υγειονομικού ‘πολέμου’ μέσα στην πόλη, την στιγμή όπου παράγεται η λεπτά ειρωνική και ‘απειλητική’ διερώτηση: ποια είναι η γυμνή γυναίκα που ‘απειλεί; που φέρει τον ιό;  Το «εκτός ορίων» θηλυκό υποκείμενο που «εσκεμμένα»[6] δρα, «εκτός» συμβατών ορίων αντιμετωπίζεται.

 Όπως αναφέρει η ίδια η συγγραφέας του ‘H Kρίση ως «κατάσταση έκτακτης «ανάγκης»,  αυτήν την φορά σε μία ενδιαφέρουσα θεωρητική-πολιτική συζήτηση με την Judith Butler: «Εμπνεόμενες από την έννοια της «οντοπολογίας» του Derrida, η οποία συνδέει την οντολογική αξία του είναι με έναν ορισμένο τόπο, έναν χώρο ή μια επικράτεια, θα μπορούσαμε να ανιχνεύσουμε το πως η απ-αλλοτρίωση εμπεριέχει ρυθμιστικές πρακτικές που συνδέονται με τις συνθήκες της εγκατάστασης, του εκτοπισμού και του εντοπισμού, πρακτικές που παράγουν και περιορίζουν την τάξη του διανοητού».[7] Η κρισιακή «οντοπολογία» του σώματος, προσδιορίζει εκ νέου το σώμα και δη το «άρρωστο» θηλυκό σώμα.

Στις έμφυλες αντανακλάσεις του τώρα, στην ‘οικονομία’ του σώματος, η γυναίκα-πόρνη, η ‘ανίερα’ δοσμένη στην υποκειμενικότητα της, στην αμφισημία της ημι και της παράνομης ζωής, η γυναίκα-πόρνη και για αυτόν τον λόγο μετανάστρια, διαπομπεύεται από τα πολιτικά ‘καθεστώτα’ αναγνώρισης, ‘εκτοπίζεται’ στη ζώνη της εντροπίας και της ασυμβατότητας της, αφήνεται να ‘φονευθεί’ από τους ψιθύρους της κοινωνικής-οικογενειακής οργής, από τον συναισθηματισμό, που όταν δεν ‘εμβαπτίζει’ και ‘εμβαπτίζεται’ στα νάματα της πρώτης φοράς, της ‘γέννησης’ και της ‘αναγέννησης’ ανδρών και των αναγκαίων εκτονώσεων, ανα-καλείται σε ένα ‘Καθαρτήριο’ δίχως απο-λύτρωση.

Σε μία μείζονα κρισιακή στιγμή, σε ένα συμβάν-τομή, αρκετές γυναίκες, Ελληνίδες στην πλειοψηφία τους, εντός των παράγωγων της ‘εξορίας’ τους, βίωσαν την εθνική-κρατική ‘οικειότητα’ ενώπιον και απέναντι στη δική τους ‘ανοικειότητα’, το πρόσωπο του ‘αρσενικοποιημένου’ νόμου που επιστρέφει τον φαλλό και την οργή.. ‘Εξορία’ που οδήγησε και σε αυτοκτονίες.. Η εξουσία, οι εξουσιαστικές δικτυώσεις εγγράφονται εκ νέου, έκκεντρα και δυναμικά.. Οι οροθετικές γυναίκες εγγράφουν τις πλαισιώσεις μίας άλλης μορφής κρατικής ‘βίας’ η οποία ενσκήπτει ως δημόσια ‘αποκάλυψη’, ως ‘επωνυμία’ της εκτατικής βιο-εξουσίας.

Δύναται να αναφέρουμε πως, η κρατική κυβερνολογική, καταστέλλει διαπομπεύοντας, εκεί όπου λαμβάνει χώρα μία ιδιαίτερη Πουλαντζική ‘σχετική αυτονομία’: η ‘σχετική αυτονομία’ του κράτους, η διαμεσολάβηση του και η αναπλαισίωση του πάνω στο έμφυλο σώμα..

Η ‘αυτονομία’ της εικόνας του ως ‘συσσωρευτή’ φωνών και συνοχής, η προβολή του ως ευρύτερης ‘θαλπωρής’, ‘οικογένειας & ‘ενσαρκωτή’ και ‘προστάτη’ της εθνικής συνοχής αλλά και του ‘έντιμου’ λαού-έθνους..

Η κρισιακή κατάσταση ‘έκτακτης ανάγκης’ παράγει και αναπαράγει τους όρους της αντιμετώπισης, τους όρους αναπλαισίωσης του νόμου: ο νόμος και η νομιμότητα δύνανται να διασταλλούν ως ακεραιότητα και να συρρικνωθούν ως ανάγκη, νοηματοδοτώντας την εφαρμοσμένη κυβερνολογική της ανταπόκρισης: της ανταπόκρισης σε έκτακτες συνθήκες με ‘ασύγγνωστα’ πολιτικούς-ιδεολογικούς συμβολισμούς..

Η κρίση και η μνημονιακή τη διαχείριση, καθίστανται οι άνισες κοινωνικές-ταξικές τους επιπτώσεις, οι διάστικτοι κοινωνικοπολιτικοί μετασχηματισμοί, η διαδικασία της επισφαλειοποίησης σημαντικών τμημάτων του μπλοκ των λαϊκών-υποτελών τάξεων, τάξεις που δύνανται να αναφερθούν με όρους Μαρξικού ‘σπαράγματος’..

H πολιτική στρατηγική διαχείρισης της που εκτείνεται έως το κέντρο της Ευρώπης, αναπαράγει την ‘αντικειμενικότητα’ του πάντα εφικτού, την ή τις κυβερνολογικές ‘τεχνικές’ του ‘ατελούς’ σώματος, ατομικού και συλλογικού, σώματος το οποίο, επινοώντας την ηθική του ‘πλαδαρού’, ”παράγει περισσότερα από όσο δύναται να καταναλώσει”..

Η κυβερνολογική, με Φουκωϊκούς όρους, βιο-πολιτική προτού προσφέρει την ‘επωνυμία, αξιώνει: την προσαρμογή πριν την προσαρμογή..

Το δοκίμιο της Αθηνάς Αθανασίου (που αναφέρεται και στον πολιτικό λόγο που εκφέρει η νεοναζιστική Χρυσή Αυγή, στο φαντασιακό της ‘απέριττης καθαρότητας’), αναλυτικά επαρκές, με πολλαπλές θεωρητικές αναφορές, με τον ελληνικό κρισιο-κεντρισμό ως συνθετότητα-πολυπλοκότητα, καταδεικνύει τις συνδηλώσεις της διαθετικότητας της οικονομικής κρίσης (η κρίση ως ιδιαίτερος ‘λαβύρινθος’), των λόγων που αναφέρονται σε αυτήν, λόγων που την ιδεολογικοποιούν στο έπακρο: πλέον, ιστορία επί της ιστορίας, ή αλλιώς μείζονα αξιωματική ευκαιρία επί της καταγεγραμμένης ιστορίας, επιστρέφοντας στο ίδιο πλήθος και την δυναμική των διαμφισβητήσεων & των δια-ρρήξεων και των αντιστάσεων.. Αυτή «η εκκρεμότητα κοινωνικής αλληλεγγύης, αντίστασης και ανατροπής».[8]

Στο ίδιο δοκίμιο, η παραπομπή της συγγραφέως στην ανάλυση που επιχειρεί η Aihwa Ong είναι ιδιαίτερα επεξηγηματική: «Η Aihwa Ong έχει δίκιο να βλέπει τη νεοφιλελεύθερη εξαίρεση ως κρίσιμη περίσταση για να ξανασκεφτούμε την κυρίαρχη εξουσία ως ούτε απομονωμένη και αρραγή μοναδικότητα ούτε απλή αντίθεση μεταξύ κανονικότητας και εξαίρεσης, αλλά ως ένα μετατοπιζόμενο και ευέλικτο σύνολο ετερογενών υπολογισμών, αποφάσεων και έκτακτων γεγονότων που εμπεδώνουν καθεστώτα ασφάλειας, ζωής και ηθικής».[9]

Στο σύντομο δοκίμιο της, η Αθηνά Αθανασίου, αναφέρεται στις ‘επιστημολογίες’ της αποικιοκρατίας, θεωρητικοποιεί το υπόδειγμα, το πεδίο μελέτης δια-κρατώντας ως στόχευση και ως πρόταγμα την ανάδειξη των δυναμικών του, των δυναμικών μίας κρίσης, που, διαμέσου αντίρροπων-αντινομικών τάσεων επανεπινοεί τους όρους της καθημερινότητας..

Η κρίση του ελληνικού κεφαλαιοκρατικού σχηματισμού, του ελληνικού κεφαλαιοκρατικού τρόπου παραγωγής, παράγει & αναπαράγει τις πλαισιώσεις της, κατά Thomas Blanke, «παζαρεμένης απορρύθμισης».[10]

Η μελέτη της πραγμολογικά ενσκήπτει στο πεδίο της κριτικής ανάλυσης, προσδιορίζει τις ετεροτοπίες της κρίσης, απορρίπτει τις τυπολογικές αναγωγές και τις μανιχαϊστικές απλουστεύσεις, λειτουργεί ως ενεργητικό πρόθημα-γλώσσα, διαμφισβητώντας, αναφέροντας το, το κρισιακό υπόδειγμα & αναπλαισιώνοντας διαρκώς τις προκείμενες της της αλληλεγγύης..

Με άλλους όρους ειπωμένο, η συγγραφέας, ανοίγεται, ξεφεύγοντας από την πεπατημένη, στις ‘υπόγειες’ και τις ‘υπέργειες’ δυνατότητες αυτού που η ίδια ορίζει ως «ετερογνωμία».[11]

Εξόν του απλού σχήματος ‘δράση-αντίδραση’, το επίδικο καθίσταται η μαρτυρία, η επαναοικειοποίηση του ίδιου του διανοητού.. Επρόκειτο για μία ανάλυση της κρισιακής βιο-εξουσίας, για μία ‘εισχώρηση’ στο πεδίο των επάλληλων αναγνωρίσεων, για την ανάδυση του ‘φορτίου’ της διεκδικητικής κινητοποίησης.

Διαβάστε επίσης  Μισέλ Φουκώ: Περί αλλοτινών χώρων - Ετεροτοπίες

————————-

[1] Βλέπε σχετικά, Αθανασίου Αθηνά, ‘Η κρίση ως «κατάσταση έκτακτης ανάγκης». Κριτικές και Αντιστάσεις’, Εκδόσεις Σαββάλας, Αθήνα, 2012, σελ. 40.

[2] Βλέπε σχετικά, Αθανασίου Αθηνά, ‘Η κρίση ως «κατάσταση έκτακτης ανάγκης»…ό.π., σελ. 40.

[3] Βλέπε σχετικά, Αθανασίου Αθηνά, ‘Η κρίση ως «κατάσταση έκτακτης ανάγκης»…ό.π., σελ. 42.

[4] Βλέπε σχετικά, Αθανασίου Αθηνά, ‘Η κρίση ως «κατάσταση έκτακτης ανάγκης»…ό.π., σελ. 48.

[5] Βλέπε σχετικά, Labica Georges, ‘Η βία; Ποια βία;’, Μετάφραση: Βαλλιάνος Χρήστος -Μπέτζελος Τάσος, Πρόλογος-Επίμετρο: Κουβελάκης Στάθης, Εκδόσεις Εκτός Γραμμής, Αθήνα, 2014, σελ. 186.

[6] Επρόκειτο για μία επανάκληση ενός φορτισμένου συνωμοσιολογικού λόγου: οι οροθετικές γυναίκες στοχεύουν, στην ‘επιμόλυνση’ πολλών ανδρών με τον ιό του AIDS.. H οντο-τοπολογία που συγκροτείται ή αναπαρίσταται διαρκώς προσδοκά την ηθική διαπόμπευση, την δημοσίευση της εικόνας, της ‘φαντασμαγορίας’ του προσώπου-‘πάσχοντος’ σώματος σε μία άλλη αντιστοιχία με το λεπρό σώμα (οι οροθετικές γυναίκες/οι σύγχρονες ‘λεπρές’), προσιδιάζοντας προς το ‘καθεστώς’ της απόφανσης για αυτό που επιτελείται: εκεί στον τόπο της ‘απο-κάλυψης’, θα παραμείνουν ‘οροθετικές γυναίκες’ με δίχως όνομα αλλά και με την ‘επωνυμία’ που περιστρέφεται για να δεικνύει το πρόσωπο και το πεδίο του κοινωνικού, την εθνική ‘σαφήνεια’: ‘οροθετικές γυναίκες’.

[7] Βλέπε σχετικά, Αθανασίου Αθηνά & Μπάτλερ Τζούντιθ, ‘Απ-αλλοτρίωση. Η επιτελεστικότητα στο πολιτικό’, Μετάφραση: Κιουπκιολής Αλέξανδρος, Αθήνα, 2016, σελ. 37.

[8] Βλέπε σχετικά, Αθανασίου Αθηνά, ‘Η κρίση ως «κατάσταση έκτακτης ανάγκης»…ό.π., σελ. 98.

[9] Βλέπε σχετικά, Αθανασίου Αθηνά, ‘Η κρίση ως «κατάσταση έκτακτης ανάγκης»…ό.π., σελ. 66.

[10] Βλέπε σχετικά, Vogel Berthold, ‘Το τέλος μιας αναρρίχησης: Η νέα επισφάλεια στη μισθωτή εργασία’, στο: Schultheis Franz & Schulz Kristina, ‘Η αθλιότητα της οικονομίας. Η αθέατη όψη του γερμανικού «θαύματος»’, Μετάφραση: Καράμπελας Γιώργος & Γεμελιάρης Χρήστος, Αθήνα,  Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σελ. 40.

[11] Βλέπε σχετικά, Αθανασίου Αθηνά, ‘Η κρίση ως «κατάσταση έκτακτης ανάγκης»…ό.π., σελ. 93.


Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: κοινωνική θεωρίακρίση

Related Posts

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες
Ημερίδες-Συνέδρια

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

by admin
23 Ιουνίου, 2025
0

28ο Πανελλήνιο Μεταπτυχιακό Εντατικό Σεμινάριο-Συνέδριο-Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας Παν. Κρήτης

Read moreDetails
Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης 2024-2025

Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης 2024-2025

29 Οκτωβρίου, 2024
Πολιτική του Οίκτου στον Φιλελεύθερο Κοσμοπολιτισμό: Από την Hannah Arendt στην Eva Illouz, τον «ακτιβισμό διασημοτήτων» και την δοξασία του ανθρώπινου πόνου στο δυτικό αφήγημα

Πολιτική του Οίκτου στον Φιλελεύθερο Κοσμοπολιτισμό: Από την Hannah Arendt στην Eva Illouz, τον «ακτιβισμό διασημοτήτων» και την δοξασία του ανθρώπινου πόνου στο δυτικό αφήγημα

22 Ιουλίου, 2024
Κριτική βιβλίου: «Δίκαιο της Ανάγκης, κατάσταση πολιορκίας και έκτακτη νομοθετική διαδικασία»

Κριτική βιβλίου: «Δίκαιο της Ανάγκης, κατάσταση πολιορκίας και έκτακτη νομοθετική διαδικασία»

2 Ιουλίου, 2024
Περιλήψεις 7ου Τακτικού Συνεδρίου της Ελληνικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας (ΕΚΕ)

9ο Συνέδριο της Ελληνικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας

27 Μαΐου, 2024
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Πολιτισμικός Διαμεσολαβητής – Athens Refugee Housing Project (MOTG)

Fundraising Coordinator / Expert depending on Experience

7 Οκτωβρίου, 2025
Διευθυντής/τρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην ΣΥΝΥΠΑΡΞΙΣ – Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων

Θέση Εργασίας Κοινωνικού Λειτουργού | Κέντρο Πυξίδα Θεσσαλονίκη

7 Οκτωβρίου, 2025
Υπάλληλος Παρακολούθησης Προγραμμάτων στην Zeuxis

Εκπαιδευτικός Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Κ.Φ.Α.Α.)

7 Οκτωβρίου, 2025
Next Post

Εμπορία ανθρώπων: Καθορισμός προτεραιοτήτων για επιτάχυνση της δράσης της ΕΕ

Χωρίς δεσμευτικούς δείκτες ο Κοινωνικός Πυλώνας θα μείνει ανεφάρμοστος

Χωρίς δεσμευτικούς δείκτες ο Κοινωνικός Πυλώνας θα μείνει ανεφάρμοστος

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Δικαιώματα, Ισότητα και Ιθαγένεια : Διάλογος και ανταλλαγή καλών πρακτικών για την Ανοχή και τον Αμοιβαίο Σεβασμό

Τακτικό Ευρωβαρόμετρο | Φθινόπωρο 2017

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.