• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Τρίτη, 7 Οκτωβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Πολιτισμικός Διαμεσολαβητής – Athens Refugee Housing Project (MOTG)

    Fundraising Coordinator / Expert depending on Experience

    Διευθυντής/τρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην ΣΥΝΥΠΑΡΞΙΣ – Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων

    Θέση Εργασίας Κοινωνικού Λειτουργού | Κέντρο Πυξίδα Θεσσαλονίκη

    Υπάλληλος Παρακολούθησης Προγραμμάτων στην Zeuxis

    Εκπαιδευτικός Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Κ.Φ.Α.Α.)

    Ψυχολόγος στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Αγίου Νικολάου

    Ψυχολόγος στην Εταιρεία Ψυχικής Υγείας & Κοινωνικής Αποκατάστασης Ασθενών

    Προσλήψεις στο Συμβουλευτικό Κέντρο Γυναικών Δήμου Περιστερίου

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Προσλήψεις στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Περιστερίου

    Θέσεις Εργασίας | Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ναρκωτικά (EUDA)

    Θέσεις Εργασίας | Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ναρκωτικά (EUDA)

    Ζητείται Συστημικός Ψυχοθεραπευτής/Ψυχοθεραπεύτρια

    Ζητείται Συστημικός Ψυχοθεραπευτής/Ψυχοθεραπεύτρια

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Κ.Δ.Α.Π. Α.με.Α. του Δήμου Χανίων

    Περίληψη της Έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα (2018)

    Διδάσκοντας/ουσα στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Εκδήλωση ΚοιΣΠΕ Διαδρομές: «Να γίνει η υποστηριζόμενη απασχόληση στην Ελλάδα ένας ισχυρός θεσμός»

    Εκδήλωση ΚοιΣΠΕ Διαδρομές: «Να γίνει η υποστηριζόμενη απασχόληση στην Ελλάδα ένας ισχυρός θεσμός»

    Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ)

    Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ)

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    Nέο πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη 5.000 ανέργων ηλικίας άνω των 50 ετών σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα

    Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς του Web We Want

    Πανευρωπαϊκή έρευνα για την ψηφιακή ευημερία παιδιών και νέων

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 7.000 ανέργων με εμπόδια στην ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας

    Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων | Ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων

    Πρόγραμμα προεργασίας στη Θεσσαλία

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Ακραία, επίμονη φτωχοποίηση και περιθωριοποίηση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    1.000 επιπλέον θέσεις για Άτομα με Αναπηρία στους ΟΤΑ

    Το STEP ταξιδεύει!

    Το STEP ταξιδεύει!

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    BeWell: Στρατηγική για τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες των επαγγελματιών υγείας και περίθαλψης

    Έκκληση για τολμηρό και συνεκτικό μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ που να ενσωματώνει την υγεία και ευημερία σε όλες τις πολιτικές

    Κύκλος σεμιναρίων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για γονείς και εκπαιδευτικούς | Κέντρο Κοινότητας Δήμου Θεσσαλονίκης

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Πολιτισμικός Διαμεσολαβητής – Athens Refugee Housing Project (MOTG)

    Fundraising Coordinator / Expert depending on Experience

    Διευθυντής/τρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην ΣΥΝΥΠΑΡΞΙΣ – Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων

    Θέση Εργασίας Κοινωνικού Λειτουργού | Κέντρο Πυξίδα Θεσσαλονίκη

    Υπάλληλος Παρακολούθησης Προγραμμάτων στην Zeuxis

    Εκπαιδευτικός Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Κ.Φ.Α.Α.)

    Ψυχολόγος στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Αγίου Νικολάου

    Ψυχολόγος στην Εταιρεία Ψυχικής Υγείας & Κοινωνικής Αποκατάστασης Ασθενών

    Προσλήψεις στο Συμβουλευτικό Κέντρο Γυναικών Δήμου Περιστερίου

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Προσλήψεις στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Περιστερίου

    Θέσεις Εργασίας | Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ναρκωτικά (EUDA)

    Θέσεις Εργασίας | Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα Ναρκωτικά (EUDA)

    Ζητείται Συστημικός Ψυχοθεραπευτής/Ψυχοθεραπεύτρια

    Ζητείται Συστημικός Ψυχοθεραπευτής/Ψυχοθεραπεύτρια

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Κ.Δ.Α.Π. Α.με.Α. του Δήμου Χανίων

    Περίληψη της Έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα (2018)

    Διδάσκοντας/ουσα στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Εκδήλωση ΚοιΣΠΕ Διαδρομές: «Να γίνει η υποστηριζόμενη απασχόληση στην Ελλάδα ένας ισχυρός θεσμός»

    Εκδήλωση ΚοιΣΠΕ Διαδρομές: «Να γίνει η υποστηριζόμενη απασχόληση στην Ελλάδα ένας ισχυρός θεσμός»

    Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ)

    Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ)

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    Nέο πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη 5.000 ανέργων ηλικίας άνω των 50 ετών σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα

    Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς του Web We Want

    Πανευρωπαϊκή έρευνα για την ψηφιακή ευημερία παιδιών και νέων

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 7.000 ανέργων με εμπόδια στην ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας

    Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων | Ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων

    Πρόγραμμα προεργασίας στη Θεσσαλία

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Ακραία, επίμονη φτωχοποίηση και περιθωριοποίηση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    1.000 επιπλέον θέσεις για Άτομα με Αναπηρία στους ΟΤΑ

    Το STEP ταξιδεύει!

    Το STEP ταξιδεύει!

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    BeWell: Στρατηγική για τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες των επαγγελματιών υγείας και περίθαλψης

    Έκκληση για τολμηρό και συνεκτικό μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ που να ενσωματώνει την υγεία και ευημερία σε όλες τις πολιτικές

    Κύκλος σεμιναρίων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για γονείς και εκπαιδευτικούς | Κέντρο Κοινότητας Δήμου Θεσσαλονίκης

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Υγεία

Η τυφλή υπακοή στην εξουσία: Το πείραμα του Milgram

20 Οκτωβρίου, 2020
in Υγεία, Ψυχολογία
1
Πείραμα-milgram

Πουλιοπούλου Κωνσταντίνα

απόφοιτη Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

 

“It is not so much the kind of person a man is as the kind of situation in which he finds himself that determines how he will act.”
― Stanley Milgram, Obedience to Authority

 

Ένα από τα σπουδαιότερα αλλά και περισσότερο κατακριτέα πειράματα της κοινωνικής ψυχολογίας είναι αυτό που διεξήχθη κατά τη δεκαετία του 1960, στο πανεπιστήμιο του Yale από τον Stanley Milgram.

O Milgram, Εβραϊκής καταγωγής κοινωνικός ψυχολόγος, ήταν επηρεασμένος τόσο από τα δημοσιεύματα του Asch περί συμμόρφωσης, όσο και από ένα ευρύτερο κοινωνικό ζήτημα της εποχής του · την δίκη του Adolf Eichman. Tον Απρίλιο του 1961 η ανθρωπότητα παρακολούθησε εμβρόντητη τη δίκη στο Ισραήλ, ενός ανώτατου αξιωματικού των ναζί και επικεφαλής του τομέα των SS για το εβραϊκό ζήτημα και συνεπώς βασικού υπεύθυνου για την εκτόπιση σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και την εξόντωση έξι εκατομμυρίων Εβραίων.

Η βασική υπερασπιστική στρατηγική που υιοθέτησε ο Eichman κατά τη διάρκεια της δίκης συνοψίζεται στη φράση «Εγώ απλώς υπάκουα στις διαταγές», εννοώντας ότι ο ίδιος δεν αποφάσισε ούτε και ευθύνεται για την «Τελική Λύση» του εβραϊκού προβλήματος: απλώς εκτελούσε εντολές και ως στρατιωτικός δεν μπορούσε να πράξει διαφορετικά. Η λυπηρή παραδοχή σχετικά με τον Eichman είναι ότι υπήρχαν πολλοί σαν κι αυτόν και ότι οι περισσότεροί τους δεν ήταν διεστραμμένοι ούτε σαδιστές, αλλά ήταν – και εξακολουθούν να είναι-  φοβερά και τρομερά φυσιολογικοί.

O Milgram υποστήριξε πως εάν κανείς ενταχθεί σε μια κατάσταση παθητικού υποκειμένου, εάν δηλαδή εισέλθει νοητά σε μια κατάσταση κατά την οποία η προσωπική ευθύνη μεταφέρεται στο άτομο που δίνει τις διαταγές, εύκολα μπορεί να απαλλαχθεί από κάθε ευθύνη, όσο και αν αυτή αντιβαίνει της προσωπικής του συνείδησης.

Για τις ανάγκες του πειράματος, το πανεπιστήμιο του Yale επιστράτευσε μια κοινότητα μέσω διαφημίσεων. Τα υποκείμενα του πειράματος γνώριζαν πως συμμετέχουν σε μια μελέτη του φαινομένου της τιμωρίας στην ανθρώπινη μάθηση και αφού προσήλθαν στο εργαστήριο κατά ζευγάρια, τράβηξαν λαχνούς για να καθορίσουν τον ρόλο τους στην έρευνα ( ο ένας θα ήταν ο “μαθητής” και ο άλλος  ο “δάσκαλος”).

Ο ρόλος του μαθητή ήταν να μάθει μια λίστα από ζεύγη σχετιζόμενων λέξεων και ο ρόλος του δασκάλου ήταν να κάνει ηλεκτροσόκ στον μαθητή κάθε φορά που ο μαθητής αποτύγχανε να συσχετίσει τη σωστή λέξη με την αρχική λέξη που του παρουσιαζόταν. Ο δάσκαλος έβλεπε τον μαθητή να είναι δεμένος σε μια καρέκλα με κολλημένα στο μπράτσο του ηλεκτρόδια αλειμμένα με μια ειδική αλοιφή. Ο δάσκαλος, βάσει του πειράματος, άκουγε τον πειραματιστή να εξηγεί ότι η αλοιφή χρησίμευε στο να εμποδίσει τη δημιουργία εγκαυμάτων και τον μαθητή να λέει στον πειραματιστή ότι υπέφερε από μια ελαφριά καρδιακή πάθηση. Επιπλέον, ο πειραματιστής εξηγούσε στο μαθητή πως παρόλο που τα ηλεκτροσόκ ήταν επώδυνα, δεν θα προκαλούσαν καμία μόνιμη βλάβη στους ιστούς.

Σε αυτό το σημείο, ο δάσκαλος μεταφερόταν σε ένα ξεχωριστό δωμάτιο, όπου υπήρχε μια γεννήτρια ηλεκτροσόκ. Ο πειραματιστής τον προέτρεπε να χορηγεί σταδιακά μεγαλύτερα ηλεκτροσόκ στον μαθητή κάθε φορά που έκανε λάθος – 15 V για το πρώτο λάθος, 30 V για το επόμενο λάθος, 45 V για το επόμενο κ.ο.κ. Σημαντικό να σημειωθεί πως αρχικά γινόταν στον δάσκαλο ένα δείγμα ηλεκτροσόκ τάσης 45 V και στη συνέχεια ξεκινούσε το πείραμα.

Ο μαθητής κατά τα αρχικά στάδια της εξέτασης είναι σε θέση να κατονομάσει σωστά τα περισσότερα ζευγάρια λέξεων, ωστόσο σε σύντομο χρονικό διάστημα ο δάσκαλος έφτανε το βαθμό του ηλεκτροσόκ στο 75 V, σημείο στο οποίο ο μαθητής βογκούσε ανεπαίσθητα από τον πόνο. Στα 120 V, ο μαθητής φώναζε στον πειραματιστή ότι τα ηλεκτροσόκ άρχιζαν να γίνονται οδυνηρά. Στα 150 V, ο μαθητής απαιτούσε να απαλλαχθεί από το πείραμα και στα 180 V ούρλιαζε ότι δεν μπορεί να αντέξει άλλο. Ο μαθητής συνέχιζε να ουρλιάζει από τον πόνο σε κάθε ηλεκτροσόκ, φτάνοντας σε μια κραυγή αγωνίας στα 250 V. Στα 300V το θύμα έπαυε να ανταποκρίνεται στις παρουσιαζόμενες λέξεις και στον δάσκαλο δινόταν η οδηγία να εκλάβει την έλλειψη απόκρισης ως “λάθος απάντηση”.

Καθ΄ όλη τη διάρκεια του πειράματος , ο δάσκαλος ήταν ταραγμένος και σε ένταση και συχνά ζητούσε να σταματήσει. Σε τέτοια αιτήματα, ο πειραματιστής απαντούσε με μια ακολουθία προπαρασκευασμένων αποκρίσεων, ιεραρχημένων, ξεκινώντας από ένα ήπιο “παρακαλώ συνεχίστε”, συνεχίζοντας με “το πείραμα απαιτεί να συνεχίσετε” και “είναι άκρως αναγκαίο να συνεχίσετε”, μέχρι το “δεν έχετε άλλη επιλογή παρά να συνεχίσετε”.

Πριν την έναρξη του πειράματος ζητήθηκε από μια ομάδα ειδημόνων στην ανθρώπινη συμπεριφορά, συμπεριλαμβανομένων 39 ψυχιάτρων, να προβλέψει ως ποιο σημείο ένα συνηθισμένο, ψυχολογικά ισορροπημένο ανθρώπινο ον θα συνέχιζε να συμμετέχει σε αυτό το πείραμα. Οι ειδήμονες υπέθεσαν πως μόνο περίπου το 10 τοις εκατό των συμμετεχόντων θα ξεπερνούσαν τα 180 V και κανείς δεν θα υπάκουγε μέχρι το τέλος. Ωστόσο, το πείραμα απέδειξε πως 65 τοις εκατό των ατόμων υπάκουσαν μέχρι το τέλος, υπερβαίνοντας τη χορήγηση ηλεκτροσόκ του επιπέδου “κίνδυνος : Σοβαρό σοκ” και χορηγώντας ηλεκτροσόκ τάσης που εντασσόταν με μια ζώνη με σήμανση “Χ Χ Χ” !

Διαβάστε επίσης  Η ανεργία συνδέεται με 45.000 αυτοκτονίες ετησίως

Οι συμμετέχοντες σε αυτό το πείραμα ήταν άτομα δίχως κάποια ιδιαιτερότητα- 40 άνδρες ηλικίας 20 έως 50 ετών, ποικίλης επαγγελματικής απασχόλησης. Χωρίς να το γνωρίζουν οι ίδιοι ωστόσο, ολόκληρο το πείραμα ήταν μια καλοστημένη απάτη βάσει της οποίας οι συμμετέχοντες έπαιζαν πάντα το ρόλο του δασκάλου και ο μαθητής/ θύμα ήταν στην πραγματικότητα ένας πειραματικός συνεργός, στον οποίο είχαν δοθεί λεπτομερείς οδηγίες για τον τρόπο με τον οποίο έπρεπε να συμπεριφερθεί. Στην πραγματικότητα δεν έγινε κανένα ηλεκτροσόκ, εκτός του ηλεκτροσόκ δείγματος των 45 V που έγινε στον δάσκαλο.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως σε μια επανάληψη του πειράματος, όπου οι συμμετέχοντες ήταν γυναίκες, προέκυψε ακριβώς το ίδιο επίπεδο υπακοής με τους άνδρες συμμετέχοντες. Το πείραμα του Milgram έχει αναπαραχθεί στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Αυστραλία, στη Βρετανία, στην Ιορδανία, στην Ισπανία, στην Αυστρία και στην Ολλανδία. Τα επίπεδα απόλυτης υπακοής κυμάνθηκαν πάνω από το 90 τοις εκατό στην Ισπανία και στην Ολλανδία, πάνω από 80 τοις εκατό στην Ιταλία, Γερμανία και Αυστρία, έως τα χαμηλότερα επίπεδα του 40 τοις εκατό μεταξύ Αυστραλών ανδρών και μόνο 16 τοις εκατό μεταξύ Αυστραλών γυναικών.

Το πείραμα του  Milgram παρά τις αρνητικές κριτικές για ζητήματα δεοντολογίας που έχει δεχτεί, επιβεβαιώνει επιστημονικά το γεγονός πως, ούτε η ανθρώπινη ενσυναίσθηση, ούτε η προσωπική βούληση και οι ατομικές ηθικές αρχές μπορούν να αποτρέψουν τη βαρβαρότητα και την αποδοχή μιας κοινά αποδεκτής εξουσίας. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα αυτή θίγει μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες της ανθρωπότητας – την τάση των ατόμων να υπακούν διαταγές χωρίς πρώτα να σκέφτονται τι τους ζητήθηκε να κάνουν και τις συνέπειες της υπακοής τους για τα υπόλοιπα έμβια όντα.

Μια από τις σημαντικότερες θέσεις στα ευρήματα του Milgram φαίνεται να έχει πάρει η πολιτική επιστήμονας και φιλόσοφος  Hannah Arendt (η οποία κάλυψε τη δίκη του Eichman για το “The New Worker”) καθώς υποστήριξε πως  σε κάθε μηχανή εξουσίας – και ο ναζισμός όπως και ο σταλινισμός δεν αποτελούν εξαίρεση – ακόμα και οι πιο τερατώδεις πράξεις που συντελούνται οφείλονται σε -και προκαλούνται από- όχι κάποια διεστραμμένα απάνθρωπα «τέρατα», αλλά από πολύ συνηθισμένους και φυσιολογικούς ανθρώπους οι οποίοι, λόγω της διεστραμμένης παιδείας που έχουν αφομοιώσει, είναι πρόθυμοι να διαπράξουν τα πιο σκοτεινά και αποτρόπαια εγκλήματα κρυμμένοι πίσω από τις εντολές του καθήκοντος.

Έκπληξη ακόμη προκαλεί το γεγονός πως το πείραμα της δεκαετίας του 1960 επαναλήφθηκε το 2015 και ενώ εύλογα θα υποστήριζε κανείς το γεγονός πως τα αποτελέσματα θα ήταν διαφορετικά και τα ποσοστά άκριτης και τυφλής υπακοής στην εξουσία θα ήταν μικρότερα, καθώς τα ολοκληρωτικά καθεστώτα είναι σε μικρότερη ισχύ από αυτά της εποχής του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου,  οι κοινωνικοί ψυχολόγοι του Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών (SWPS) της Πολωνίας, κατέληξαν σε αντίθετο πόρισμα.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Social Psycological and Personality Science  και ο στόχος των ερευνητών ήταν να μελετήσουν πόσο υψηλό ήταν το επίπεδο υπακοής μεταξύ των κατοίκων της Πολωνίας. Οι ερευνητές προσέλαβαν 80 συμμετέχοντες (40 άνδρες και 40 γυναίκες), με ηλικία 18 έως 69 ετών, για τη μελέτη. Οι συμμετέχοντες είχαν έως και 10 κουμπιά για να πατήσουν, το καθένα υψηλότερο επίπεδο “σοκ”.

Διαπίστωσαν ότι το 90% των ανθρώπων ήταν πρόθυμοι να πάνε στο υψηλότερο επίπεδο του πειράματος! Όσον αφορά τις διαφορές μεταξύ της προθυμίας των ανθρώπων να προκαλέσουν σοκ σε έναν άνδρα έναντι μιας γυναίκας, οι ερευνητές αναφέρουν “Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρόλο που ο αριθμός των ατόμων που αρνούνται να εκτελέσουν τις εντολές του πειραματιστή ήταν τρεις φορές μεγαλύτερος όταν επρόκειτο για φοιτητή [το άτομο που έλαβε το “σοκ”] ή γυναίκα, το μικρό μέγεθος δείγματος δεν μας επιτρέπει να εξαγάγουμε ισχυρά συμπεράσματα”.

Όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο έχει αλλάξει η κοινωνία, ο Πολωνός επικεφαλής της έρευνας  Tomasz Grzyb αναφέρει χαρακτηριστικά πως “ακόμη και μισό αιώνα μετά τα πειράματα του Milgram για την υπακοή στην εξουσία, σε καταστάσεις πίεσης μια συντριπτική πλειοψηφία ανθρώπων είναι πρόθυμη να προκαλέσει ηλεκτροπληξία σε ένα αβοήθητο άτομο”.

 

Διαβάστε επίσης  Μαξ Στίρνερ: Επανάσταση και Εξέγερση


Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: άρθρα ψυχολογίαςκοινωνική θεωρίακοινωνική ψυχολογίακοινωνικό πείραμα

Related Posts

Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές
Ψυχολογία

Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

by admin
8 Σεπτεμβρίου, 2025
0

Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία του ΠΟΥ, διαταραχές όπως το άγχος και η κατάθλιψη προξενούν τεράστιες οικονομικές και ανθρώπινες συνέπειες.

Read moreDetails
Τα κλινικά χαρακτηριστικά των Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος-Οι αρχές θεραπείας και αποκατάστασης

Εφηβεία και Αυτισμός: Αλλαγές στην επικοινωνία και η υποστήριξη τους

2 Ιουλίου, 2025
Εργασία και καλή ψυχική υγεία: Θεμέλιος λίθος για μια βιώσιμη και ευημερούσα κοινωνία

Εργασία και καλή ψυχική υγεία: Θεμέλιος λίθος για μια βιώσιμη και ευημερούσα κοινωνία

25 Ιουνίου, 2025
Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

23 Ιουνίου, 2025
Ο καθρέφτης, η εικόνα (του σώματος) και οι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής

Ο καθρέφτης, η εικόνα (του σώματος) και οι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής

30 Μαΐου, 2025
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Comments 1

  1. Ειρήνη says:
    4 έτη ago

    Συνυπογράφω

    Απάντηση

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Πολιτισμικός Διαμεσολαβητής – Athens Refugee Housing Project (MOTG)

Fundraising Coordinator / Expert depending on Experience

7 Οκτωβρίου, 2025
Διευθυντής/τρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην ΣΥΝΥΠΑΡΞΙΣ – Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων

Θέση Εργασίας Κοινωνικού Λειτουργού | Κέντρο Πυξίδα Θεσσαλονίκη

7 Οκτωβρίου, 2025
Υπάλληλος Παρακολούθησης Προγραμμάτων στην Zeuxis

Εκπαιδευτικός Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Κ.Φ.Α.Α.)

7 Οκτωβρίου, 2025
Next Post
Ανοικτό διαδικτυακό σεμινάριο «Ψυχική υγεία, ποιότητα σχέσεων και οριοθέτηση» από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ανοικτό διαδικτυακό σεμινάριο «Ψυχική υγεία, ποιότητα σχέσεων και οριοθέτηση» από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ερωτήσεις – Απαντήσεις για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Ανταποδοτικές υποτροφίες σε μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες για την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα Α.Ε.Ι. λόγω πανδημίας

Προσεγγίσεις του κοινωνικού φύλου και η θεωρία της έμφυλης ταυτότητας σύμφωνα με την Judith Butler

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά