• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Δευτέρα, 9 Ιουνίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Αυξάνονται οι ανάγκες για πάνω από 8 εκατομμύρια εσωτερικά εκτοπισμένους στην Ουκρανία

    Θέσεις Εργασίας | ΔΟΜ

    Protection Assistant @ ΙΟΜ Athens / Greece

    Θέσεις Εργασίας στον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό “Δήμητρα”

    Γραμματέας στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ

    Θέσεις Εργασίας | Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ (ΕΙΠ)

    Στέλεχος Διοικητικής Υποστήριξης | Ε.Κ. «Αθηνά»

    Θέσεις Εργασίας στο Ερευνητικό Κέντρο ΑΘΗΝΑ

    Θέσεις Εργασίας @ accenture

    Θέσεις Εργασίας | Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων «Διόφαντος»

    Επιδοτούμενα Σεμινάρια Εργαζομένων και Ανέργων έως 750€

    Επιδοτούμενα Σεμινάρια Εργαζομένων και Ανέργων έως 750€

    Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

    Προκήρυξη Θέσεων Εργασίας | Φάρος Ελπίδας

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός | Γιατροί του Κόσμου

    Ψυχολόγος | Γιατροί του Κόσμου

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Σχέδιο Νόμου «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης»

    Υποβολή προγραμμάτων για τη δράση κατάρτισης και απασχόλησης 10.000 ανέργων δικαιούχων Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αστέγων

    Ο κόσμος αποτυγχάνει να αντιμετωπίσει την πρόκληση της άνοιας

    Άνοια, Άγνοια και Αγνόηση

    Μελέτη Νεολαίας για την Ελλάδα 2024: Ατομικιστές/ριες και ανικανοποίητοι/ες, μα θέλουν να ακουστεί η φωνή τους

    Μελέτη Νεολαίας για την Ελλάδα 2024: Ατομικιστές/ριες και ανικανοποίητοι/ες, μα θέλουν να ακουστεί η φωνή τους

    ΓΣΕΕ: Με το σχέδιο νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση θίγεται το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης που παρέχεται στα ιδιωτικά σχολεία και τίθεται ζήτημα νομιμότητας της έκδοσης ισότιμων τίτλων σπουδών

    Διεθνής Έρευνα για τη Διδασκαλία και τη Μάθηση (TALIS)

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    ΔΥΠΑ: 146 εργαστήρια ομαδικής συμβουλευτικής τον Ιούνιο

    Εκπαίδευση για ένα βιώσιμο μέλλον

    Διακήρυξη για την Εκπαίδευση Ενηλίκων στον 21ο αιώνα

    Σχεδόν οι μισές περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης συμβαίνουν για πρώτη φορά σε ηλικία 15 ετών ή μικρότερη

    Σχεδόν οι μισές περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης συμβαίνουν για πρώτη φορά σε ηλικία 15 ετών ή μικρότερη

    Χρειάζονται τολμηρά μέτρα για τους διασυνοριακούς και εποχικούς εργαζόμενους

    Ευρωβαρόμετρο: οι πολίτες ζητούν από την ΕΕ προστασία και ενότητα

    Καινοτομία για την ενίσχυση των περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Καινοτομία για την ενίσχυση των περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Παρατηρητήριο Παιδικής Ευημερίας από «Το Χαμόγελο του Παιδιού» σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο

    Η ευημερία των παιδιών στις πλουσιότερες χώρες του κόσμου επιδεινώθηκε ραγδαία μετά την πανδημία COVID-19

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Μονοετής Εντατική Εκπαίδευση στην Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική 2024-2025

    Μονοετής Εντατική Εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική 2025-2026

    Μοντέλα ψυχοκοινωνικής παρέμβασης για τη διαχείριση της νεανικής παραβατικότητας σε κοινοτικά πλαίσια

    Μοντέλα ψυχοκοινωνικής παρέμβασης για τη διαχείριση της νεανικής παραβατικότητας σε κοινοτικά πλαίσια

    Ο καθρέφτης, η εικόνα (του σώματος) και οι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής

    Ο καθρέφτης, η εικόνα (του σώματος) και οι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής

    Ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Τέχνη και Πολιτική στην Εκπαίδευση και τη Θεραπεία»

    Ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Τέχνη και Πολιτική στην Εκπαίδευση και τη Θεραπεία»

    Κέντρο Πρώιμης Οικογενειοκεντρικής Παρέμβασης / Ένα Ταξίδι Ενδυνάμωσης και Συμπερίληψης: από το Μαιευτήριο στην Κοινότητα

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Θεραπεία | ΚΕΔΙΘΑΣ 2025-2026

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Θεραπεία | ΚΕΔΙΘΑΣ 2025-2026

    Διεθνές Συνέδριο για την Πρόληψη της Εγκεφαλικής Παράλυσης

    Διεθνές Συνέδριο για την Πρόληψη της Εγκεφαλικής Παράλυσης

    Καθαρότερος αέρας στη Μεσόγειο από την 1η Μαΐου

    Καθαρότερος αέρας στη Μεσόγειο από την 1η Μαΐου

    Εκπαίδευση στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Εκπαίδευση στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    «Growing Healthier Together» – Εκδήλωση του ΠΟΥ/Ευρώπης για την προώθηση της ψυχικής υγείας

    «Growing Healthier Together» – Εκδήλωση του ΠΟΥ/Ευρώπης για την προώθηση της ψυχικής υγείας

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Αυξάνονται οι ανάγκες για πάνω από 8 εκατομμύρια εσωτερικά εκτοπισμένους στην Ουκρανία

    Θέσεις Εργασίας | ΔΟΜ

    Protection Assistant @ ΙΟΜ Athens / Greece

    Θέσεις Εργασίας στον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό “Δήμητρα”

    Γραμματέας στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ

    Θέσεις Εργασίας | Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ (ΕΙΠ)

    Στέλεχος Διοικητικής Υποστήριξης | Ε.Κ. «Αθηνά»

    Θέσεις Εργασίας στο Ερευνητικό Κέντρο ΑΘΗΝΑ

    Θέσεις Εργασίας @ accenture

    Θέσεις Εργασίας | Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων «Διόφαντος»

    Επιδοτούμενα Σεμινάρια Εργαζομένων και Ανέργων έως 750€

    Επιδοτούμενα Σεμινάρια Εργαζομένων και Ανέργων έως 750€

    Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

    Προκήρυξη Θέσεων Εργασίας | Φάρος Ελπίδας

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός | Γιατροί του Κόσμου

    Ψυχολόγος | Γιατροί του Κόσμου

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Σχέδιο Νόμου «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης»

    Υποβολή προγραμμάτων για τη δράση κατάρτισης και απασχόλησης 10.000 ανέργων δικαιούχων Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και αστέγων

    Ο κόσμος αποτυγχάνει να αντιμετωπίσει την πρόκληση της άνοιας

    Άνοια, Άγνοια και Αγνόηση

    Μελέτη Νεολαίας για την Ελλάδα 2024: Ατομικιστές/ριες και ανικανοποίητοι/ες, μα θέλουν να ακουστεί η φωνή τους

    Μελέτη Νεολαίας για την Ελλάδα 2024: Ατομικιστές/ριες και ανικανοποίητοι/ες, μα θέλουν να ακουστεί η φωνή τους

    ΓΣΕΕ: Με το σχέδιο νόμου για την ιδιωτική εκπαίδευση θίγεται το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης που παρέχεται στα ιδιωτικά σχολεία και τίθεται ζήτημα νομιμότητας της έκδοσης ισότιμων τίτλων σπουδών

    Διεθνής Έρευνα για τη Διδασκαλία και τη Μάθηση (TALIS)

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    ΔΥΠΑ: 146 εργαστήρια ομαδικής συμβουλευτικής τον Ιούνιο

    Εκπαίδευση για ένα βιώσιμο μέλλον

    Διακήρυξη για την Εκπαίδευση Ενηλίκων στον 21ο αιώνα

    Σχεδόν οι μισές περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης συμβαίνουν για πρώτη φορά σε ηλικία 15 ετών ή μικρότερη

    Σχεδόν οι μισές περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης συμβαίνουν για πρώτη φορά σε ηλικία 15 ετών ή μικρότερη

    Χρειάζονται τολμηρά μέτρα για τους διασυνοριακούς και εποχικούς εργαζόμενους

    Ευρωβαρόμετρο: οι πολίτες ζητούν από την ΕΕ προστασία και ενότητα

    Καινοτομία για την ενίσχυση των περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Καινοτομία για την ενίσχυση των περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Παρατηρητήριο Παιδικής Ευημερίας από «Το Χαμόγελο του Παιδιού» σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο

    Η ευημερία των παιδιών στις πλουσιότερες χώρες του κόσμου επιδεινώθηκε ραγδαία μετά την πανδημία COVID-19

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Μονοετής Εντατική Εκπαίδευση στην Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική 2024-2025

    Μονοετής Εντατική Εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική 2025-2026

    Μοντέλα ψυχοκοινωνικής παρέμβασης για τη διαχείριση της νεανικής παραβατικότητας σε κοινοτικά πλαίσια

    Μοντέλα ψυχοκοινωνικής παρέμβασης για τη διαχείριση της νεανικής παραβατικότητας σε κοινοτικά πλαίσια

    Ο καθρέφτης, η εικόνα (του σώματος) και οι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής

    Ο καθρέφτης, η εικόνα (του σώματος) και οι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής

    Ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Τέχνη και Πολιτική στην Εκπαίδευση και τη Θεραπεία»

    Ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Τέχνη και Πολιτική στην Εκπαίδευση και τη Θεραπεία»

    Κέντρο Πρώιμης Οικογενειοκεντρικής Παρέμβασης / Ένα Ταξίδι Ενδυνάμωσης και Συμπερίληψης: από το Μαιευτήριο στην Κοινότητα

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Θεραπεία | ΚΕΔΙΘΑΣ 2025-2026

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Θεραπεία | ΚΕΔΙΘΑΣ 2025-2026

    Διεθνές Συνέδριο για την Πρόληψη της Εγκεφαλικής Παράλυσης

    Διεθνές Συνέδριο για την Πρόληψη της Εγκεφαλικής Παράλυσης

    Καθαρότερος αέρας στη Μεσόγειο από την 1η Μαΐου

    Καθαρότερος αέρας στη Μεσόγειο από την 1η Μαΐου

    Εκπαίδευση στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Εκπαίδευση στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    «Growing Healthier Together» – Εκδήλωση του ΠΟΥ/Ευρώπης για την προώθηση της ψυχικής υγείας

    «Growing Healthier Together» – Εκδήλωση του ΠΟΥ/Ευρώπης για την προώθηση της ψυχικής υγείας

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

Ανθρώπινο Κεφάλαιο και Οικονομική Ανάπτυξη

Σύντομη επισκόπηση των βασικών θεωριών

5 Μαΐου, 2021
in Κοινωνική Θεωρία
0
ανθρώπινο-κεφάλαιο

του Δρ. Τρύφωνα Λεμοντζόγλου (ΣΕΜΦΕ-ΕΜΠ

http://aked.ntua.gr/tael/people/lemontzoglou.html

trifonaslemon@gmail.com

Αρχαία Ελλάδα

Ο ρόλος, η σημασία και τα οφέλη της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού τόσο για το ίδιο το άτομο όσο και για το σύνολο της κοινωνίας αποτέλεσαν αντικείμενο ιδιαίτερου ενδιαφέροντος και προβληματισμού ήδη από την αρχαιότητα. Στον γνωστό μύθο του Προμηθέα, ο ομώνυμος ήρωας κλέβει τη φωτιά (που συμβολίζει τη γνώση) από τους θεούς για να τη χαρίσει στον άνθρωπο, βγάζοντάς τον έτσι από την ζωική του αμεριμνησία.[1] Σύμφωνα με το Σωκράτη, «η αρετή είναι γνώση»,[2] και, κατά συνέπεια, διδακτή (όχι έμφυτη), ενώ ο ίδιος υποστήριζε ότι μόνο οι έχοντες γνώση θα πρέπει να κυβερνούν.[3] Ο Πλάτωνας (μαθητής του Σωκράτη) θεωρούσε την παιδεία ως το «μεγαλειώδες και μεγάλο ένα» που πρέπει να διαφυλαχθεί στην Πολιτεία, αποτελώντας εγγύηση για την ενότητα και την πρόοδό της.[4] Για τον Αριστοτέλη, η εκπαίδευση ήταν ο κοινωνικός εκείνος θεσμός που μπορεί να επηρεάσει δραστικά την εξέλιξη της πολιτικής, ανοίγοντας τον δρόμο για την πραγμάτωση της Ηθικής.[5] Αξίζει να σημειωθεί ότι η κοινωνική διάσταση της παιδείας καθρεφτίζεται και στους βασικούς πυλώνες του πλατωνικού εκπαιδευτικού συστήματος, οι οποίοι, μεταξύ άλλων, προτάσσουν την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, αλλά και την ανάγκη για παροχή της εκπαίδευσης τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες.[6] Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ένα από τα βασικά γνωρίσματα της εκπαίδευσης στην αρχαία Ελλάδα ήταν ο ανθρωποκεντρικός προσανατολισμός της (στο πλαίσιο βέβαια μιας δουλοκτητικής κοινωνίας η εκπαίδευση αποτελούσε κυρίως ατομική υπόθεση και προφανώς προνόμιο των πλουσιότερων).[7]     

Από το Μεσαίωνα στην Άνοδο της Αστικής Τάξης

Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, η εκπαίδευση (και κατ΄επέκταση η γνώση) βρέθηκε κάτω από τη σφαίρα επιρροής και ελέγχου της Εκκλησίας στις περισσότερες χώρες του Δυτικού κόσμου,[8] ενώ εκφάνσεις της έντασης του θρησκευτικού σκοταδισμού (που σύντομα αναδύθηκε σε κυρίαρχη πολιτική ιδεολογία) συναντώνται και με τη μορφή μαζικών διώξεων, φυλακίσεων και θανατικών ποινών απέναντι σε όσους θεωρούνταν αιρετικοί, μεταξύ αυτών και πλήθος σημαντικών επιστημόνων και φιλοσόφων της εποχής.[9]

Έπειτα από αρκετά χρόνια, οι μεγάλες αστικές Επαναστάσεις που έλαβαν χώρα μεταξύ του 1789 και 1848 διαμόρφωσαν τους υλικούς όρους για τη θέσπιση της μαζικής δημόσιας εκπαίδευσης, σηματοδοτώντας την επικράτηση των ιδεών του Διαφωτισμού (φορέας των οποίων υπήρξε η ανερχόμενη αστική τάξη) και τον επαναπροσδιορισμό του χαρακτήρα της εκπαίδευσης στα πρότυπα της ανθρωποκεντρικής κλασσικής εκπαίδευσης.[10] Όπως προτείνουν οι Galor, Moav και Vollrath (2009),[11] το πέρασμα της κοινωνίας από τις προκαπιταλιστικές φεουδαρχικές και ασιατικές δομές στον σύγχρονο (εμπορευματικό) βιομηχανικό καπιταλισμό έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για τη δημιουργία και επέκταση ενός δημόσιου συστήματος σχολικής εκπαίδευσης. Σε αντίθεση με τους πλούσιους γαιοκτήμονες και τα συμφέροντά τους, η νέα αστική τάξη είχε αυξημένα οικονομικά κίνητρα να υποστηρίξει και να προωθήσει το εγχείρημα της μαζικής δημόσιας εκπαίδευσης, κυρίως λόγω της έντονης συμπληρωματικότητας που παρουσίαζαν οι δεξιότητες του ανθρώπινου κεφαλαίου και η παραγωγικότητα της εργασίας (και επομένως η κερδοφορία) στα μεγάλα καπιταλιστικά εργοστάσια (capital-skill complementarity hypothesis).[12] Μια διαφορετική ερμηνεία για τη ραγδαία άνοδο της μαζικής δημόσιας σχολικής εκπαίδευσης στις αρχές του 19ου αιώνα δίνουν οι Bowles and Gintis (1976), αναφερόμενοι στο ρόλο του σχολείου ως μέσο κοινωνικού ελέγχου και φορέα αναπαραγωγής της κυρίαρχης ιδεολογίας (social control theory).[13]       

Η Συμβολή του Άνταμ Σμιθ

Το «ανθρώπινο κεφάλαιο»[14] και η πιθανή σύνδεσή του με την οικονομική ανάπτυξη δε μπορούσε παρά να κεντρίσει το ενδιαφέρον και των κλασικών οικονομολόγων. Για τον Smith, η εκπαίδευση των εργαζομένων κοστίζει ακριβά, αλλά οι όποιες δαπάνες αντισταθμίζονται προοπτικά, οδηγώντας μάλιστα σε κέρδη.[15] Έχει ενδιαφέρον πως πέρα από το ατομικό όφελος της εκπαίδευσης, ο Smith σημειώνει και το αντίστοιχο κοινωνικό.[16] Επιπλέον, σε αντίθεση με την κοινή πεποίθηση ότι ο Smith ήταν ένας φανατικός αντικρατιστής, ο ίδιος υπεραμύνθηκε του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης ως τον μοναδικό τρόπο για να εμποδιστεί η διαφθορά και η αποσύνθεση του μεγαλύτερου μέρους του κόσμου.[17] Ίσως όμως η πιο ριζοσπαστική για την εποχή της αναφορά που συναντάμε στο έργο του Smith (σε ότι αφορά το ΑΚ), είναι εκείνη που αναγνωρίζει το σύνολο των αποκτώμενων δεξιοτήτων και γνώσεων των μελών μιας κοινωνίας ως κομμάτι του κεφαλαίου της.[18] Ακριβώς αυτή η θεώρηση του Smith έμελλε να γίνει κυρίαρχη αρκετά χρόνια αργότερα, όταν δομήθηκε αυτοτελώς η θεωρία του λεγόμενου «ανθρώπινου κεφαλαίου» (human capital theory) στα τέλη της δεκαετίας του ‘60. Άλλοι κλασικοί οικονομολόγοι, όπως οι Marx, Ricardo, Malthus κ.ά. έστρεψαν επίσης την προσοχή τους σε πτυχές που αφορούν αυτό που σήμερα αποκαλούμε «ανθρώπινο κεφάλαιο», ωστόσο με έναν πιο έμμεσο τρόπο.     

 

Οι Κυρίαρχες (Νεοκλασικές) Προσεγγίσεις  

Ο Marshall, ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της νεοκλασικής οικονομικής σχολής, περιέγραψε την γνώση ως την πιο ισχυρή μηχανή παραγωγής του πλούτου μιας χώρας, τονίζοντας και αυτός με τη σειρά του τα σημαντικά οφέλη της εκπαίδευσης.[19] Την άποψη ότι η εκπαίδευση αποτελεί μια μορφή επένδυσης, η οποία αποδίδει μακροχρόνια οφέλη τόσο σε ατομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, εξέφρασε και ο Walsh.[20] Παρόμοια φαίνεται πως ήταν και η συλλογιστική του γνωστού Σοβιετικού οικονομολόγου και στατιστικού Strumilin, ο οποίος υποστήριζε τα οφέλη που μπορεί να λάβει μια χώρα από τις κρατικές επενδύσεις στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.[21]  

Στα χρόνια που ακολούθησαν, οι προσπάθειες των Harrod (1939) και Domar (1946) τη δεκαετία του ‘40,[22] καθώς και των Solow (1956) και Swan (1956) στο τέλος της δεκαετίας του ΄50,[23] έθεσαν τις βάσεις για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου υποδείγματος για τον προσδιορισμό των ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης των χωρών. Στο πλαίσιο αυτό, ο Solow, πέρα από το φυσικό κεφάλαιο και την εργασία που συμπεριλαμβάνονταν στο αρχικό του νεοκλασικό υπόδειγμα, εισάγει στη συνέχεια και έναν επιπλέον όρο, αυτόν της εξωγενούς «τεχνολογικής προοόδου» (ή «κατάλοιπο Solow»),[24] προσπαθώντας με τον τρόπο αυτό να εξηγήσει εκείνο το κομμάτι της αύξησης της παραγωγής που όπως πίστευε δε μπορούσε να προσδιοριστεί από τις αλλαγές στις εισροές των «παραδοσιακών» συντελεστών της παραγωγής. Στο ίδιο πνεύμα, οι Mankiw, Romer και Weil (1992) επέκτειναν το νεοκλασικό υπόδειγμα του Solow εισάγοντας αυτή τη φορά το ανθρώπινο κεφάλαιο ως ξεχωριστό συντελεστή στη συνάρτηση παραγωγής. Οι MRW θεώρησαν ότι το ανθρώπινο κεφάλαιο παίζει παρόμοιο ρόλο με αυτόν του φυσικού κεφαλαίου και πως επομένως θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένας ακόμη παραγωγικός συντελεστής.[25]

Οι Θεωρίες της Ενδογενούς Ανάπτυξης

Παρόλα αυτά, οι προβλέψεις των νεοκλασικών υποδειγμάτων οικονομικής μεγέθυνσης για σύγκλιση[26] των οικονομιών σε ένα κοινό σημείο μακροχρόνιας ισορροπίας (convergence hypothesis) όχι μόνο δεν επιβεβαιώθηκαν απόλυτα εμπειρικά, αλλά αντίθετα τα φαινόμενα απόκλισης μεταξύ των ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών εντάθηκαν περαιτέρω με το πέρας του χρόνου. Έτσι, κατά τη δεκαετία του 1980, μια νέα θεωρία ήρθε στο προσκήνιο για τον προσδιορισμό των ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης των χωρών, γνωστή ως θεωρία της ενδογενούς ανάπτυξης (new growth theory). Η θεωρία αυτή, όπως αφήνει να εννοηθεί και η ονομασία της, δε θεωρεί την τεχνολογία δεδομένη (δηλαδή εξωγενής), αλλά αντίθετα ενσωματώνει την έρευνα και ανάπτυξη, την τεχνολογική εξέλιξη και την πρόοδο στην «γνώση», προβλέποντας αυξανόμενες αποδόσεις κλίμακας που δύναται να οδηγήσουν σε διαφορετικά επίπεδα ανάπτυξης των οικονομιών (και άρα σε μια δυνητικά μόνιμη απόκλιση).[27] Επομένως, η κεντρική ιδέα της θεωρίας της ενδογενούς ανάπτυξης είναι πως η αύξηση του ανθρώπινου κεφαλαίου οδηγεί σε αύξηση της συνολικής παραγωγικότητας των συντελεστών παραγωγής, προκαλώντας με τον τρόπο αυτό ταχύτερη ανάπτυξη. Πρόδρομος της θεωρίας αυτής θεωρείται ο Arrow (1962). Στο υπόδειγμα ενδογενούς ανάπτυξης του Romer (1986), το ανθρώπινο κεφάλαιο θεωρείται «φορέας» γνώσης που ενσωματώνει την τεχνολογική πρόοδο, και είναι ακριβώς η γνώση που δημιουργεί εξωτερικές οικονομίες κλίμακος και που οδηγεί, κατ’ επέκταση, σε διηνεκή οικονομική μεγέθυνση.[28] Το 1990, ο Romer πρόσθεσε στο μοντέλο του και τον τομέα της έρευνας που εξειδικεύεται στην παραγωγή νέων ιδεών, οι οποίες είναι πηγές καινοτομίας, υποστηρίζοντας ότι η τεχνολογική αλλαγή μπορεί να επιτευχθεί με στοχευμένες κρατικές παρεμβάσεις στην έρευνα και τη ρύθμιση των πνευματικών δικαιωμάτων.[29] Στο ενδογενές υπόδειγμα του Lucas (1988), δίνεται επίσης έμφαση στο ρόλο του ανθρώπινου κεφαλαίου στη συνεχή αύξηση της παραγωγικότητας του φυσικού κεφαλαίου και του ευρύτερου εργατικού δυναμικού, και συνακόλουθα στην μακροχρόνια οικονομική μεγέθυνση. Πιο συγκεκριμένα, ο Lucas ενσωματώνει στο υπόδειγμά του το απόθεμα του ανθρωπίνου κεφαλαίου, τονίζοντας και αυτός το ρόλο του κράτους και των δημόσιων επενδύσεων στον εκπαιδευτικό τομέα στην αύξηση της παραγωγικότητας του φυσικού και ανθρώπινου κεφαλαίου. Την αποδοχή τέτοιων κρατικών παρεμβάσεων με κοινωνικό πρόσημο είχε ενστερνιστεί και ο Solow[30].

Η Σύγχρονη Θεωρία του Ανθρώπινου Κεφαλαίου

Ωστόσο, θεμελιωτής της σύγχρονης θεωρίας του ανθώπινου κεφαλαίου θεωρείται ο Schultz (1960). Σύμφωνα με το σκεπτικό αυτής της θεωρίας (που στην ουσία επαναφέρει το πνεύμα των προηγούμενων διατυπώσεων του Smith), η εκπαίδευση και η κατάρτιση δε λαμβάνονται απλά και μόνο για άμεση ευχαρίστηση και ικανοποίηση ως καταναλωτικά αγαθά, αλλά και για επενδυτικούς σκοπούς, δηλαδή με την προοπτική να επιφέρουν μελλοντικά οφέλη (όπως ακριβώς και μια επένδυση σε φυσικό κεφάλαιο).[31] Μάλιστα, σύμφωνα με τον Schultz, το ανθρώπινο κεφάλαιο έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί δύναται να ερμηνεύσει το ανεξήγητο κομμάτι της οικονομικής μεγέθυνσης.[32] Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε ο ίδιος ο Schultz «κάναμε αυτό το λάθος γιατί δεν είχαμε στο μυαλό μας την έννοια του ολικού κεφαλαίου (…) Λογαριάζαμε μόνο το συμβατικό κεφάλαιο και παραβλέπαμε τη μεγάλη σημασία του ανθρώπινου κεφαλαίου στην παραγωγή».[33] Στην ίδια κατεύθυνση, ο Abramovitz (1962) ονόμασε το ανθρώπινο κεφάλαιο «συντελεστή της άγνοιάς μας».[34] Τεράστια συμβολή στη διαμόρφωση της σύγχρονης θεωρίας του ανθρώπινου κεφαλαίου είχε και το έργο του Becker (1964), οπαδού του Schultz, ο οποίος επίσης ενστερνίστηκε την άποψη πως η εκπαίδευση πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν μια επένδυση, τονίζοντας παράλληλα τη σημασία του ανθρώπινου κεφαλαίου ως παράγοντα που επηρεάζει άμεσα την παραγωγή.[35]   

 

[1] «Ο Τιτάνας της Γνώσης» (άρθρο στο διαδίκτυο) https://iparea.wordpress.com/2010/04/11/ο-τιτάνας-της-γνώσης/

[2] «Η φιλοσοφία του Σωκράτη (469-399 π.Χ.)» (της ψυχολόγου Δήμητρας Αθανασάκου) https://www.psychografimata.com/i-filosofia-tou-sokrati-469-399-p-ch/

[3] «Ιστορία της Εκπαίδευσης και των Παιδαγωγικών Ιδεών» (Ενότητα 4η: Σωκράτης). Διδακτικό υλικό της Αλεξ. Μπεκιάρη (Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας)

[4] «Η Εκπαίδευση στον Πλάτωνα» (της Κέλλυς Ζέππου, Όμιλος Μελετών) http://www.ekivolos.gr/H%20ekpaideush%20ston%20Platwna.pdf

[5] Περίληψη της εισήγησης του Νίκου Κοσμαδάκη με τίτλο «Ο Αριστοτέλης και η απάντηση στο τωρινό εκπαιδευτικό σύστημα» (5ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο του ΙΑΚΕ) https://www.neakriti.gr/article/apopseis/1541547/poso-diaferei-i-paideia-tou-aristoteli-apo-ti-simerini/

[6] «Η έννοια της παιδείας στον Πλάτωνα και Αριστοτέλη ως προς τη συγκρότηση μιας αναπτυγμένης κοινωνίας» (της Δρ Αναστασίας Τσώνη) https://www.filosofia.gr/item.php?id=702

[7]«Παιδεία-Εκπαίδευση» (της Γεωργακοπούλου Ευγενίας) http://evgeniageorgakopoulou.weebly.com/uploads/3/1/4/8/31483521/paideia.pdf

[8] «Τα αίτια που οδήγησαν στην εμφάνιση του μεσαιωνικού πανεπιστημίου και τα βασικά χαρακτηριστικά του» (άρθρο στο διαδίκτυο) https://kaneis.wordpress.com/2016/06/01/τα-αίτια-που-οδήγησαν-στην-εμφάνιση-το/#sdfootnote2sym

[9] «Οι άγιοι της θρησκείας και οι σατανάδες της επιστήμης» (της ιστορικού Ελένης Νικολαϊδου. Στη μνήμη του Τζορντάνο Μπρούνο που καταδικάστηκε σε θάνατο από την Ιερά Εξέταση στις 08/02/1600) https://www.e-prologos.gr/οι-άγιοι-της-θρησκείας-και-οι-σατανάδε/

[10] «Δημόσια εκπαίδευση και δημοκρατία στη γαλλική διαφωτιστική σκέψη» (του Αλφρέδου Σταϊνχάουερ) https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/sas/article/viewFile/457/454

[11] Oded Galor & Omer Moav & Dietrich Vollrath, 2009. “Inequality in Landownership, the Emergence of Human-Capital Promoting Institutions, and the Great Divergence,” Review of Economic Studies, Oxford University Press, vol. 76(1), pages 143-179.

[12] «Access to land, the agriculture trap, and literacy: Evidence from late nineteenth-century Greece» (του Δρ. Τρύφωνα Λεμοντζόγλου) https://www.econstor.eu/bitstream/10419/231562/1/49-2020-3-011-053.pdf. Στα ελληνικά: «Δικαιότερη κατανομή της γης, συγκέντρωση στις αγροτικές δραστηριότητες και ανάπτυξη του εγγραμματισμού: Μια εμπειρική μελέτη για την περίπτωση της Ελλάδας στα τέλη του 19ου αιώνα» (του Δρ. Τρύφωνα Λεμοντζόγλου) http://e-krisi.gr/article/dikaioteri-katanomi-tis-gis-sygkentrosi-stis-agrotikes-drastiriotites-kai-anaptyxi-toy-eggrammatismoy-mia-empeiriki-meleti-gia-tin-periptosi-tis-elladas-sta-teli-toy-19oy-aiona/

[13] «Schooling in Capitalist America Revisited» (των Bowles & Gintis) https://www.umass.edu/preferen/gintis/soced.pdf

[14] Ανθρώπινο κεφάλαιο (ΑΚ) ονομάζουμε τις δεξιότητες και τη γνώση που είναι ενσωματωμένες στο μυαλό και τα χέρια του πληθυσμού. Η βελτίωση της παιδείας, της εκπαίδευσης και η εμπειρία συμβάλλουν στην αύξηση του παραγόμενου από τους εργαζόμενους προϊόντος («Εισαγωγή στην Οικονομική», δεύτερος τόμος, Begg, Fischer και Dornbush, εκδόσεις Κριτική)

[15] «Adam Smith και Ανθρώπινο Κεφάλαιο» (της εκπαιδευτικού Βασιλικής Μπιλίρη) https://sites.google.com/site/diacheiriseanthropinonporon/adam-smith

[16] «Επένδυση σε εκπαίδευση» (ψηφιακό ακαδημαϊκό υλικό) https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/3514/1/02_chapter_1.pdf

[17]«Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην οικονομική ανάπτυξη: Η περίπτωση της Ελλάδας 1960-1992» (Μεταπτυχιακή Διπλωματική Διατριβή, του Δημήτρη Αστερίου, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) https://dspace.lib.uom.gr/bitstream/2159/597/3/AsteriouDimitriosMsc1996.pdf

[18]«Η σημασία της δια βίου μάθησης στο ανθρώπινο και κοινωνικό κεφάλαιο για την ευημερία του ατόμου και της κοινωνίας » (παρουσίαση στο εκπαιδευτικό συνέδριο «Από την εκπαίδευση και την κατάρτιση στην επαγγελματική ζωή: Διεθνείς τάσεις και προοπτικές», ΠΕΚ Ηρακλείου Κρήτης) https://synedrioiteiekpek.files.wordpress.com/2018/02/ceb3cebaceb9ceb1cebfcf85cf81ceb1cebaceb7cf83-ceb4-ceb3cebaceb9ceb1cebfcf85cf81ceb1cebaceb7-cebf-cebacebfcf81cebdceb7cebbceb1cebaceb71.pdf

[19] Marshall, A. [1920] 1961. Principles of Economics, 9th (variorum) edition, edited by C. W. Guillebaud. London: Macmillan

http://www.library.fa.ru/files/marshall-principles.pdf  

[20] Walsh, J. R. (1935). The Capital Concept Applied to Man. Quartely Journal of Economics, Vol. 49, pp. 255-285 https://academic.oup.com/qje/article-abstract/49/2/255/1838273?redirectedFrom=fulltext 

[21]«Οικονομική της Εκπαίδευσης» (των Νικολάου Γιαννακόπουλου και Μιχαήλ Ντεμούση, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Πατρών) https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/3522/3/00_master_document.pdf

[22]«Οικονομική του Χώρου» (ενότητα: τα υποδείγματα των Harrod-Domar, του Κορρέ Γεώργιου, Τμήμα Γεωγραφίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου) https://eclass.aegean.gr/modules/document/file.php/GEO165/oikonomiki.xwrou.3.pdf

[23] «Το υπόδειγμα οικονομικής μεγέθυνσης του Solow» (πανεπιστημιακές σημειώσεις, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) http://www2.aueb.gr/users/gecon/Macro%20-%20Economic%20Growth.pdf

[24] «Σύγκριση των σχημάτων διευρυμένης αναπαραγωγής του Marx με τις παραδοσιακές θεωρίες μεγέθυνσης» (μεταπτυχιακή διατριβή του Νικόλαου Χατζαράκη, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) http://ikee.lib.auth.gr/record/298005/files/GRI-2018-21654.pdf. Το μέρος της αύξησης του προϊόντος που δεν ερμηνεύεται από την αύξηση των μετρούμενων εισροών είναι γνωστό ως «υπόλοιπο Solow» (από το «Εισαγωγή στην Οικονομική» των Begg, Fischer και Dornbusch)

[25] «Επίδραση του ανθρωπίνου κεφαλαίου (εκπαίδευση, υγεία) στο ρυθμό μεγέθυνσης των οικονομιών και περιφερειών της Ελλάδας κατά την περίοδο 1995-2012» (Διδακτορική Διατριβή του Καραθεόδωρου Αναστάσιου, Τμήμα Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο) https://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/42973#page/118/mode/2up

[26] Σύμφωνα με την υπόθεση της σύγκλισης, οι φτωχές χώρες αναπτύσσονται ταχύτερα από το μέσο όρο, αλλά οι πλούσιες χώρες αναπτύσσονται με μικρότερους από τον μέσο όρο ρυθμούς («Εισαγωγή στην Οικονομική» των Begg, Fischer και Dornbusch)

[27] Η υπόθεση αυτή αμφισβητεί ανοιχτά τον κεντρικό άξονα της νεοκλασικής θεωρίας της μεγέθυνσης, σύμφωνα με την οποία η χρησιμοποίηση όλο και περισσότερου κεφαλαίου οδηγεί στη μείωση του οριακού προϊόντος του κεφαλαίου (βλ. φθίνουσες αποδόσεις κλίμακας). Για περισσότερα, βλ. στο βιβλίο με τίτλο «Εισαγωγή στην Οικονομική» των Begg, Fischer και Dornbusch. 

[28]«Υποδείγματα ενδογενούς οικονομικής μεγέθυνσης: ατελής ανταγωνισμός και ενδογενής τεχνολογική εξέλιξη» (πανεπιστημιακές σημειώσεις, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) https://eclass.aueb.gr/modules/document/file.php/OIK268/CHAP.%207.pdf

[29] «Σε Νορντχάους και Ρόμερ το Νόμπελ Οικονομίας» (άρθρο της ΕΦΣΥΝ)  https://www.efsyn.gr/oikonomia/diethnis-oikonomia/167492_se-nornthaoys-kai-romer-nompel-oikonomias

[30] «Αν αφήσετε το τιμόνι του αυτοκινήτου, πιστεύετε ότι το αυτοκίνητο θα βρει μόνο του το δρόμο;» και «Νομίζετε ότι η ελιά, χωρίς βοήθεια, μπορεί να σταθεί στη μέση ενός ποτηριού με μαρτίνι;» (μερικές από τις γνωστές «κεϋνσιανές» φράσεις του Solow, «Εισαγωγή στην Οικονομική», βιβλίο των Begg, Fischer και Dornbusch) 

[31]«Θεωρήσεις για το Ανθρώπινο Κεφάλαιο και Η Εκπαίδευση» (του Λαμπρόπουλου Χάρη, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & Κοινωνικής Εργασίας, Πανεπιστήμιο Πατρών) https://eclass.upatras.gr/modules/document/file.php/PDE1637/ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ%20ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ%20%26%20ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ%20ΣΤΗΝ%20ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ/ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ-ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ_ΚΕΦΑΛΑΙΟ_ΚΑΙ_ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.pdf

[32]«Θέματα Οικονομίας της Εκπαίδευσης» (του Γ.Παπακωνσταντίνου, Ε.Κ.Π.Α) https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/PPP396/OIKONOMIA%20ΤΗΣ%20ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ%20%5BΛειτουργία%20συμβατότητας%5D.pdf

[33]Όπως προηγούμενα (βλ. «Θέματα Οικονομίας της Εκπαίδευσης»)

[34] Όπως προηγούμενα (βλ. «Θέματα Οικονομίας της Εκπαίδευσης»)

[35] «Οικονομική της Εκπαίδευσης» (Νικόλαος Γιαννακόπουλος & Μιχαήλ Ντεμούσης, ηλεκτρονικό σύγγραμμα)

 

Διαβάστε επίσης  Φιλοσοφία και επιστήμη: μια ιστορία της αλήθειας


Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: κοινωνική θεωρίαοικονομία

Related Posts

4ο Θερινό Σχολείο: Ιστορία και Οικονομία (HISEC 2025): «Crises IV: Περιβάλλον και Κυκλική Οικονομία»
Σεμινάρια

4ο Θερινό Σχολείο: Ιστορία και Οικονομία (HISEC 2025): «Crises IV: Περιβάλλον και Κυκλική Οικονομία»

by admin
7 Απριλίου, 2025
0

Η ποικιλία των λόγων περί κυκλικότητας μέσα από την ιστορία και τις κοινωνικο-οικολογικές επιπτώσεις των διαφορετικών σχεδιασμών για ένα κυκλικό...

Read moreDetails
Δασμοί: Προστάτες θέσεων εργασίας ή τροχοπέδη στο εμπόριο;

Δασμοί: Προστάτες θέσεων εργασίας ή τροχοπέδη στο εμπόριο;

31 Μαρτίου, 2025
Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης 2024-2025

Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης 2024-2025

29 Οκτωβρίου, 2024
Πολιτική του Οίκτου στον Φιλελεύθερο Κοσμοπολιτισμό: Από την Hannah Arendt στην Eva Illouz, τον «ακτιβισμό διασημοτήτων» και την δοξασία του ανθρώπινου πόνου στο δυτικό αφήγημα

Πολιτική του Οίκτου στον Φιλελεύθερο Κοσμοπολιτισμό: Από την Hannah Arendt στην Eva Illouz, τον «ακτιβισμό διασημοτήτων» και την δοξασία του ανθρώπινου πόνου στο δυτικό αφήγημα

22 Ιουλίου, 2024
Έκθεση επισκόπησης επιδόσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων 2024

Έκθεση επισκόπησης επιδόσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων 2024

18 Ιουλίου, 2024
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Αυξάνονται οι ανάγκες για πάνω από 8 εκατομμύρια εσωτερικά εκτοπισμένους στην Ουκρανία

Θέσεις Εργασίας | ΔΟΜ

9 Ιουνίου, 2025
Protection Assistant @ ΙΟΜ Athens / Greece

Θέσεις Εργασίας στον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό “Δήμητρα”

9 Ιουνίου, 2025
Γραμματέας στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ

Θέσεις Εργασίας | Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ (ΕΙΠ)

9 Ιουνίου, 2025
Next Post
«Affect and the Rise of Right-Wing Populism: Pedagogies for the Renewal of Democratic Education»

«Affect and the Rise of Right-Wing Populism: Pedagogies for the Renewal of Democratic Education»

Πρωτοβουλία για τις γυναίκες στην εργασία της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας

Το νομοσχέδιο για τη βία και τη σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία

Call for papers: 7ο διεθνές συνέδριο “Adult Educators in Time of Crisis”

Call for papers: 7ο διεθνές συνέδριο “Adult Educators in Time of Crisis"

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΌχι