• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Δευτέρα, 20 Μαρτίου, 2023
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Νέο Σύντομο Πρόγραμμα Σπουδών από το ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΑΠ για τους στόχους Βιωσιμότητας του ΟΗΕ

    Νέο Σύντομο Πρόγραμμα Σπουδών από το ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΑΠ για τους στόχους Βιωσιμότητας του ΟΗΕ

    Η καταπολέμηση της φτώχειας είναι πολιτική επιλογή

    Η καταπολέμηση της φτώχειας είναι πολιτική επιλογή

    5η Προκήρυξη Υποτροφιών ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για τη στήριξη Υποψηφίων Διδακτόρων

    Έναρξη περιόδου υποβολής αιτήσεων για σπουδές εξ αποστάσεως στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου: Ακαδημαϊκό έτος 2023-2024

    Έναρξη περιόδου υποβολής αιτήσεων για σπουδές εξ αποστάσεως στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου: Ακαδημαϊκό έτος 2023-2024

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    ΠΕ/ΤΕ Κοινωνικών Λειτουργών στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Παιανίας

    Ψυχολόγος στην Εταιρεία Ψυχικής Υγείας & Κοινωνικής Αποκατάστασης Ασθενών

    Ψυχολόγος στο Κοινωφελές Σωματείο Φροντίζω

    Κοινωνικοί Λειτουργοί στην Κάριτας Ελλάς (Αθήνα)

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Φαρσόφωνος) ή (Ουκρανόφωνος) | Θεσσαλονίκη

    Υπάλληλος Διοικητικής Υποστήριξης | Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού

    HR Officer @ Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού | Αθήνα

    Logistics & Administration Officer @ Terre Des Hommes Hellas | Athens

    ΑΡΣΙΣ | Non Formal Education (NFE) Trainer/Παιδαγωγός

    «Non Formal Education (NFE) Trainer/Παιδαγωγός» για την Κινητή Μονάδα της ΑΡΣΙΣ στην Κρήτη

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Ελάχιστο εισόδημα: χρειάζονται αποτελεσματικότερα μέτρα για την καταπολέμηση της φτώχειας και την αύξηση της απασχόλησης

    Συστήματα ελάχιστου εισοδήματος: στήριξη, προσβασιμότητα και συμπερίληψη

    Integrative Parents’ Autism Training | Εκδήλωση λήξης προγράμματος

    Integrative Parents’ Autism Training | Εκδήλωση λήξης προγράμματος

    Εκδήλωση Αποτίμησης του έργου «Greece Capacity Building Project»

    Εκδήλωση Αποτίμησης του έργου «Greece Capacity Building Project»

    Ουσιαστικές προϋποθέσεις πολιτογράφησης – Συστάσεις επί της ουσίας

    Ουσιαστικές προϋποθέσεις πολιτογράφησης – Συστάσεις επί της ουσίας

    EEA Grants: μια αγκαλιά για τους πιο ευάλωτους συνανθρώπους μας | Γυναίκες και ασυνόδευτα κορίτσια πρόσφυγες, θύματα έμφυλης βίας

    EEA Grants: μια αγκαλιά για τους πιο ευάλωτους συνανθρώπους μας | Γυναίκες και ασυνόδευτα κορίτσια πρόσφυγες, θύματα έμφυλης βίας

    Γυναικείο ταξίδι: εμπειρία αυτο-ενδυνάμωσης, έναυσμα για κοινωνική αλλαγή

    Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Η ΕΕ λαμβάνει αποφάσεις-ορόσημα, ενώ τα δικαιώματα των γυναικών δέχονται επιθέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο

    Γιατί η κοινωνιολογία είναι απαραίτητη στο σχολείο

    Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία

    Οι κοινωνικές ανισότητες στην ανώτατη εκπαίδευση

    Η αμοιβαία αναγνώριση των διπλωμάτων από τα κράτη μέλη συνεχίζεται

    Κρίση κόστους ζωής: Αναγκαία η στήριξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών (συνέντευξη)

    Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας | Η διάσταση του φύλου στην ενεργειακή φτώχεια

    Διαδικτυακή εκδήλωση λήξης του έργου grow4autism

    Διαδικτυακή εκδήλωση λήξης του έργου grow4autism

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Ετήσια έκθεση INCB 2022: Ανησυχία για την τάση νομιμοποίησης της μη ιατρικής χρήσης της κάνναβης

    Ετήσια έκθεση INCB 2022: Ανησυχία για την τάση νομιμοποίησης της μη ιατρικής χρήσης της κάνναβης

    «Είμαστε εντελώς εκτεθειμένες/-οι»: Νέες/-οι μοιράζονται τις ανησυχίες τους για τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ιδιωτική ζωή και ψυχική υγεία

    «Είμαστε εντελώς εκτεθειμένες/-οι»: Νέες/-οι μοιράζονται τις ανησυχίες τους για τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ιδιωτική ζωή και ψυχική υγεία

    Αναγνώριση και διαχείριση ζητημάτων συμπεριφοράς σε περιβάλλον προσχολικής αγωγής

    Αναγνώριση και διαχείριση ζητημάτων συμπεριφοράς σε περιβάλλον προσχολικής αγωγής

    Επαναλειτουργεί η Γραμμή Βοήθειας 1114 του ΚΕΘΕΑ

    Επαναλειτουργεί η Γραμμή Βοήθειας 1114 του ΚΕΘΕΑ

    Εκπαίδευση στη Συνθετική Ψυχοθεραπεία | Τετραετές Πρόγραμμα

    Εκπαίδευση στη Συνθετική Ψυχοθεραπεία | Τετραετές Πρόγραμμα

    Εκφοβισμός στην Εφηβική Ηλικία και κατάθλιψη/αυτοκτονικότητα

    Η ψυχοκοινωνική παρέμβαση στην παιδική και εφηβική ηλικία | Η εφηβεία ως εναντίωση, σύγκρουση και ρήξη

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Θέματα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων» 2019 – 2020 | Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου

    Πρόγραμμα Ψυχογηριατρικής Υποστήριξης σε απομακρυσμένες περιοχές

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος για την κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Νομοσχέδιο για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Υπηρεσία Δωρεάν Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Δωρεάν συνεδρίες Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Νέο Σύντομο Πρόγραμμα Σπουδών από το ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΑΠ για τους στόχους Βιωσιμότητας του ΟΗΕ

    Νέο Σύντομο Πρόγραμμα Σπουδών από το ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΑΠ για τους στόχους Βιωσιμότητας του ΟΗΕ

    Η καταπολέμηση της φτώχειας είναι πολιτική επιλογή

    Η καταπολέμηση της φτώχειας είναι πολιτική επιλογή

    5η Προκήρυξη Υποτροφιών ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για τη στήριξη Υποψηφίων Διδακτόρων

    Έναρξη περιόδου υποβολής αιτήσεων για σπουδές εξ αποστάσεως στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου: Ακαδημαϊκό έτος 2023-2024

    Έναρξη περιόδου υποβολής αιτήσεων για σπουδές εξ αποστάσεως στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου: Ακαδημαϊκό έτος 2023-2024

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    ΠΕ/ΤΕ Κοινωνικών Λειτουργών στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Παιανίας

    Ψυχολόγος στην Εταιρεία Ψυχικής Υγείας & Κοινωνικής Αποκατάστασης Ασθενών

    Ψυχολόγος στο Κοινωφελές Σωματείο Φροντίζω

    Κοινωνικοί Λειτουργοί στην Κάριτας Ελλάς (Αθήνα)

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Φαρσόφωνος) ή (Ουκρανόφωνος) | Θεσσαλονίκη

    Υπάλληλος Διοικητικής Υποστήριξης | Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού

    HR Officer @ Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού | Αθήνα

    Logistics & Administration Officer @ Terre Des Hommes Hellas | Athens

    ΑΡΣΙΣ | Non Formal Education (NFE) Trainer/Παιδαγωγός

    «Non Formal Education (NFE) Trainer/Παιδαγωγός» για την Κινητή Μονάδα της ΑΡΣΙΣ στην Κρήτη

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Ελάχιστο εισόδημα: χρειάζονται αποτελεσματικότερα μέτρα για την καταπολέμηση της φτώχειας και την αύξηση της απασχόλησης

    Συστήματα ελάχιστου εισοδήματος: στήριξη, προσβασιμότητα και συμπερίληψη

    Integrative Parents’ Autism Training | Εκδήλωση λήξης προγράμματος

    Integrative Parents’ Autism Training | Εκδήλωση λήξης προγράμματος

    Εκδήλωση Αποτίμησης του έργου «Greece Capacity Building Project»

    Εκδήλωση Αποτίμησης του έργου «Greece Capacity Building Project»

    Ουσιαστικές προϋποθέσεις πολιτογράφησης – Συστάσεις επί της ουσίας

    Ουσιαστικές προϋποθέσεις πολιτογράφησης – Συστάσεις επί της ουσίας

    EEA Grants: μια αγκαλιά για τους πιο ευάλωτους συνανθρώπους μας | Γυναίκες και ασυνόδευτα κορίτσια πρόσφυγες, θύματα έμφυλης βίας

    EEA Grants: μια αγκαλιά για τους πιο ευάλωτους συνανθρώπους μας | Γυναίκες και ασυνόδευτα κορίτσια πρόσφυγες, θύματα έμφυλης βίας

    Γυναικείο ταξίδι: εμπειρία αυτο-ενδυνάμωσης, έναυσμα για κοινωνική αλλαγή

    Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Η ΕΕ λαμβάνει αποφάσεις-ορόσημα, ενώ τα δικαιώματα των γυναικών δέχονται επιθέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο

    Γιατί η κοινωνιολογία είναι απαραίτητη στο σχολείο

    Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία

    Οι κοινωνικές ανισότητες στην ανώτατη εκπαίδευση

    Η αμοιβαία αναγνώριση των διπλωμάτων από τα κράτη μέλη συνεχίζεται

    Κρίση κόστους ζωής: Αναγκαία η στήριξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών (συνέντευξη)

    Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας | Η διάσταση του φύλου στην ενεργειακή φτώχεια

    Διαδικτυακή εκδήλωση λήξης του έργου grow4autism

    Διαδικτυακή εκδήλωση λήξης του έργου grow4autism

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Ετήσια έκθεση INCB 2022: Ανησυχία για την τάση νομιμοποίησης της μη ιατρικής χρήσης της κάνναβης

    Ετήσια έκθεση INCB 2022: Ανησυχία για την τάση νομιμοποίησης της μη ιατρικής χρήσης της κάνναβης

    «Είμαστε εντελώς εκτεθειμένες/-οι»: Νέες/-οι μοιράζονται τις ανησυχίες τους για τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ιδιωτική ζωή και ψυχική υγεία

    «Είμαστε εντελώς εκτεθειμένες/-οι»: Νέες/-οι μοιράζονται τις ανησυχίες τους για τον αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ιδιωτική ζωή και ψυχική υγεία

    Αναγνώριση και διαχείριση ζητημάτων συμπεριφοράς σε περιβάλλον προσχολικής αγωγής

    Αναγνώριση και διαχείριση ζητημάτων συμπεριφοράς σε περιβάλλον προσχολικής αγωγής

    Επαναλειτουργεί η Γραμμή Βοήθειας 1114 του ΚΕΘΕΑ

    Επαναλειτουργεί η Γραμμή Βοήθειας 1114 του ΚΕΘΕΑ

    Εκπαίδευση στη Συνθετική Ψυχοθεραπεία | Τετραετές Πρόγραμμα

    Εκπαίδευση στη Συνθετική Ψυχοθεραπεία | Τετραετές Πρόγραμμα

    Εκφοβισμός στην Εφηβική Ηλικία και κατάθλιψη/αυτοκτονικότητα

    Η ψυχοκοινωνική παρέμβαση στην παιδική και εφηβική ηλικία | Η εφηβεία ως εναντίωση, σύγκρουση και ρήξη

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Θέματα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων» 2019 – 2020 | Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου

    Πρόγραμμα Ψυχογηριατρικής Υποστήριξης σε απομακρυσμένες περιοχές

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος για την κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Νομοσχέδιο για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Υπηρεσία Δωρεάν Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Δωρεάν συνεδρίες Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Υγεία

Η τυφλή υπακοή στην εξουσία: Το πείραμα του Milgram

20 Οκτωβρίου, 2020
in Υγεία, Ψυχολογία
1
Πείραμα-milgram

Πουλιοπούλου Κωνσταντίνα

απόφοιτη Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

 

“It is not so much the kind of person a man is as the kind of situation in which he finds himself that determines how he will act.”
― Stanley Milgram, Obedience to Authority

 

Ένα από τα σπουδαιότερα αλλά και περισσότερο κατακριτέα πειράματα της κοινωνικής ψυχολογίας είναι αυτό που διεξήχθη κατά τη δεκαετία του 1960, στο πανεπιστήμιο του Yale από τον Stanley Milgram.

O Milgram, Εβραϊκής καταγωγής κοινωνικός ψυχολόγος, ήταν επηρεασμένος τόσο από τα δημοσιεύματα του Asch περί συμμόρφωσης, όσο και από ένα ευρύτερο κοινωνικό ζήτημα της εποχής του · την δίκη του Adolf Eichman. Tον Απρίλιο του 1961 η ανθρωπότητα παρακολούθησε εμβρόντητη τη δίκη στο Ισραήλ, ενός ανώτατου αξιωματικού των ναζί και επικεφαλής του τομέα των SS για το εβραϊκό ζήτημα και συνεπώς βασικού υπεύθυνου για την εκτόπιση σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και την εξόντωση έξι εκατομμυρίων Εβραίων.

Η βασική υπερασπιστική στρατηγική που υιοθέτησε ο Eichman κατά τη διάρκεια της δίκης συνοψίζεται στη φράση «Εγώ απλώς υπάκουα στις διαταγές», εννοώντας ότι ο ίδιος δεν αποφάσισε ούτε και ευθύνεται για την «Τελική Λύση» του εβραϊκού προβλήματος: απλώς εκτελούσε εντολές και ως στρατιωτικός δεν μπορούσε να πράξει διαφορετικά. Η λυπηρή παραδοχή σχετικά με τον Eichman είναι ότι υπήρχαν πολλοί σαν κι αυτόν και ότι οι περισσότεροί τους δεν ήταν διεστραμμένοι ούτε σαδιστές, αλλά ήταν – και εξακολουθούν να είναι-  φοβερά και τρομερά φυσιολογικοί.

O Milgram υποστήριξε πως εάν κανείς ενταχθεί σε μια κατάσταση παθητικού υποκειμένου, εάν δηλαδή εισέλθει νοητά σε μια κατάσταση κατά την οποία η προσωπική ευθύνη μεταφέρεται στο άτομο που δίνει τις διαταγές, εύκολα μπορεί να απαλλαχθεί από κάθε ευθύνη, όσο και αν αυτή αντιβαίνει της προσωπικής του συνείδησης.

Για τις ανάγκες του πειράματος, το πανεπιστήμιο του Yale επιστράτευσε μια κοινότητα μέσω διαφημίσεων. Τα υποκείμενα του πειράματος γνώριζαν πως συμμετέχουν σε μια μελέτη του φαινομένου της τιμωρίας στην ανθρώπινη μάθηση και αφού προσήλθαν στο εργαστήριο κατά ζευγάρια, τράβηξαν λαχνούς για να καθορίσουν τον ρόλο τους στην έρευνα ( ο ένας θα ήταν ο “μαθητής” και ο άλλος  ο “δάσκαλος”).

Ο ρόλος του μαθητή ήταν να μάθει μια λίστα από ζεύγη σχετιζόμενων λέξεων και ο ρόλος του δασκάλου ήταν να κάνει ηλεκτροσόκ στον μαθητή κάθε φορά που ο μαθητής αποτύγχανε να συσχετίσει τη σωστή λέξη με την αρχική λέξη που του παρουσιαζόταν. Ο δάσκαλος έβλεπε τον μαθητή να είναι δεμένος σε μια καρέκλα με κολλημένα στο μπράτσο του ηλεκτρόδια αλειμμένα με μια ειδική αλοιφή. Ο δάσκαλος, βάσει του πειράματος, άκουγε τον πειραματιστή να εξηγεί ότι η αλοιφή χρησίμευε στο να εμποδίσει τη δημιουργία εγκαυμάτων και τον μαθητή να λέει στον πειραματιστή ότι υπέφερε από μια ελαφριά καρδιακή πάθηση. Επιπλέον, ο πειραματιστής εξηγούσε στο μαθητή πως παρόλο που τα ηλεκτροσόκ ήταν επώδυνα, δεν θα προκαλούσαν καμία μόνιμη βλάβη στους ιστούς.

Σε αυτό το σημείο, ο δάσκαλος μεταφερόταν σε ένα ξεχωριστό δωμάτιο, όπου υπήρχε μια γεννήτρια ηλεκτροσόκ. Ο πειραματιστής τον προέτρεπε να χορηγεί σταδιακά μεγαλύτερα ηλεκτροσόκ στον μαθητή κάθε φορά που έκανε λάθος – 15 V για το πρώτο λάθος, 30 V για το επόμενο λάθος, 45 V για το επόμενο κ.ο.κ. Σημαντικό να σημειωθεί πως αρχικά γινόταν στον δάσκαλο ένα δείγμα ηλεκτροσόκ τάσης 45 V και στη συνέχεια ξεκινούσε το πείραμα.

Ο μαθητής κατά τα αρχικά στάδια της εξέτασης είναι σε θέση να κατονομάσει σωστά τα περισσότερα ζευγάρια λέξεων, ωστόσο σε σύντομο χρονικό διάστημα ο δάσκαλος έφτανε το βαθμό του ηλεκτροσόκ στο 75 V, σημείο στο οποίο ο μαθητής βογκούσε ανεπαίσθητα από τον πόνο. Στα 120 V, ο μαθητής φώναζε στον πειραματιστή ότι τα ηλεκτροσόκ άρχιζαν να γίνονται οδυνηρά. Στα 150 V, ο μαθητής απαιτούσε να απαλλαχθεί από το πείραμα και στα 180 V ούρλιαζε ότι δεν μπορεί να αντέξει άλλο. Ο μαθητής συνέχιζε να ουρλιάζει από τον πόνο σε κάθε ηλεκτροσόκ, φτάνοντας σε μια κραυγή αγωνίας στα 250 V. Στα 300V το θύμα έπαυε να ανταποκρίνεται στις παρουσιαζόμενες λέξεις και στον δάσκαλο δινόταν η οδηγία να εκλάβει την έλλειψη απόκρισης ως “λάθος απάντηση”.

Καθ΄ όλη τη διάρκεια του πειράματος , ο δάσκαλος ήταν ταραγμένος και σε ένταση και συχνά ζητούσε να σταματήσει. Σε τέτοια αιτήματα, ο πειραματιστής απαντούσε με μια ακολουθία προπαρασκευασμένων αποκρίσεων, ιεραρχημένων, ξεκινώντας από ένα ήπιο “παρακαλώ συνεχίστε”, συνεχίζοντας με “το πείραμα απαιτεί να συνεχίσετε” και “είναι άκρως αναγκαίο να συνεχίσετε”, μέχρι το “δεν έχετε άλλη επιλογή παρά να συνεχίσετε”.

Πριν την έναρξη του πειράματος ζητήθηκε από μια ομάδα ειδημόνων στην ανθρώπινη συμπεριφορά, συμπεριλαμβανομένων 39 ψυχιάτρων, να προβλέψει ως ποιο σημείο ένα συνηθισμένο, ψυχολογικά ισορροπημένο ανθρώπινο ον θα συνέχιζε να συμμετέχει σε αυτό το πείραμα. Οι ειδήμονες υπέθεσαν πως μόνο περίπου το 10 τοις εκατό των συμμετεχόντων θα ξεπερνούσαν τα 180 V και κανείς δεν θα υπάκουγε μέχρι το τέλος. Ωστόσο, το πείραμα απέδειξε πως 65 τοις εκατό των ατόμων υπάκουσαν μέχρι το τέλος, υπερβαίνοντας τη χορήγηση ηλεκτροσόκ του επιπέδου “κίνδυνος : Σοβαρό σοκ” και χορηγώντας ηλεκτροσόκ τάσης που εντασσόταν με μια ζώνη με σήμανση “Χ Χ Χ” !

Διαβάστε Επίσης  Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτοτραυματισμό

Οι συμμετέχοντες σε αυτό το πείραμα ήταν άτομα δίχως κάποια ιδιαιτερότητα- 40 άνδρες ηλικίας 20 έως 50 ετών, ποικίλης επαγγελματικής απασχόλησης. Χωρίς να το γνωρίζουν οι ίδιοι ωστόσο, ολόκληρο το πείραμα ήταν μια καλοστημένη απάτη βάσει της οποίας οι συμμετέχοντες έπαιζαν πάντα το ρόλο του δασκάλου και ο μαθητής/ θύμα ήταν στην πραγματικότητα ένας πειραματικός συνεργός, στον οποίο είχαν δοθεί λεπτομερείς οδηγίες για τον τρόπο με τον οποίο έπρεπε να συμπεριφερθεί. Στην πραγματικότητα δεν έγινε κανένα ηλεκτροσόκ, εκτός του ηλεκτροσόκ δείγματος των 45 V που έγινε στον δάσκαλο.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως σε μια επανάληψη του πειράματος, όπου οι συμμετέχοντες ήταν γυναίκες, προέκυψε ακριβώς το ίδιο επίπεδο υπακοής με τους άνδρες συμμετέχοντες. Το πείραμα του Milgram έχει αναπαραχθεί στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Αυστραλία, στη Βρετανία, στην Ιορδανία, στην Ισπανία, στην Αυστρία και στην Ολλανδία. Τα επίπεδα απόλυτης υπακοής κυμάνθηκαν πάνω από το 90 τοις εκατό στην Ισπανία και στην Ολλανδία, πάνω από 80 τοις εκατό στην Ιταλία, Γερμανία και Αυστρία, έως τα χαμηλότερα επίπεδα του 40 τοις εκατό μεταξύ Αυστραλών ανδρών και μόνο 16 τοις εκατό μεταξύ Αυστραλών γυναικών.

Το πείραμα του  Milgram παρά τις αρνητικές κριτικές για ζητήματα δεοντολογίας που έχει δεχτεί, επιβεβαιώνει επιστημονικά το γεγονός πως, ούτε η ανθρώπινη ενσυναίσθηση, ούτε η προσωπική βούληση και οι ατομικές ηθικές αρχές μπορούν να αποτρέψουν τη βαρβαρότητα και την αποδοχή μιας κοινά αποδεκτής εξουσίας. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα αυτή θίγει μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες της ανθρωπότητας – την τάση των ατόμων να υπακούν διαταγές χωρίς πρώτα να σκέφτονται τι τους ζητήθηκε να κάνουν και τις συνέπειες της υπακοής τους για τα υπόλοιπα έμβια όντα.

Μια από τις σημαντικότερες θέσεις στα ευρήματα του Milgram φαίνεται να έχει πάρει η πολιτική επιστήμονας και φιλόσοφος  Hannah Arendt (η οποία κάλυψε τη δίκη του Eichman για το “The New Worker”) καθώς υποστήριξε πως  σε κάθε μηχανή εξουσίας – και ο ναζισμός όπως και ο σταλινισμός δεν αποτελούν εξαίρεση – ακόμα και οι πιο τερατώδεις πράξεις που συντελούνται οφείλονται σε -και προκαλούνται από- όχι κάποια διεστραμμένα απάνθρωπα «τέρατα», αλλά από πολύ συνηθισμένους και φυσιολογικούς ανθρώπους οι οποίοι, λόγω της διεστραμμένης παιδείας που έχουν αφομοιώσει, είναι πρόθυμοι να διαπράξουν τα πιο σκοτεινά και αποτρόπαια εγκλήματα κρυμμένοι πίσω από τις εντολές του καθήκοντος.

Έκπληξη ακόμη προκαλεί το γεγονός πως το πείραμα της δεκαετίας του 1960 επαναλήφθηκε το 2015 και ενώ εύλογα θα υποστήριζε κανείς το γεγονός πως τα αποτελέσματα θα ήταν διαφορετικά και τα ποσοστά άκριτης και τυφλής υπακοής στην εξουσία θα ήταν μικρότερα, καθώς τα ολοκληρωτικά καθεστώτα είναι σε μικρότερη ισχύ από αυτά της εποχής του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου,  οι κοινωνικοί ψυχολόγοι του Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών (SWPS) της Πολωνίας, κατέληξαν σε αντίθετο πόρισμα.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Social Psycological and Personality Science  και ο στόχος των ερευνητών ήταν να μελετήσουν πόσο υψηλό ήταν το επίπεδο υπακοής μεταξύ των κατοίκων της Πολωνίας. Οι ερευνητές προσέλαβαν 80 συμμετέχοντες (40 άνδρες και 40 γυναίκες), με ηλικία 18 έως 69 ετών, για τη μελέτη. Οι συμμετέχοντες είχαν έως και 10 κουμπιά για να πατήσουν, το καθένα υψηλότερο επίπεδο “σοκ”.

Διαπίστωσαν ότι το 90% των ανθρώπων ήταν πρόθυμοι να πάνε στο υψηλότερο επίπεδο του πειράματος! Όσον αφορά τις διαφορές μεταξύ της προθυμίας των ανθρώπων να προκαλέσουν σοκ σε έναν άνδρα έναντι μιας γυναίκας, οι ερευνητές αναφέρουν “Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρόλο που ο αριθμός των ατόμων που αρνούνται να εκτελέσουν τις εντολές του πειραματιστή ήταν τρεις φορές μεγαλύτερος όταν επρόκειτο για φοιτητή [το άτομο που έλαβε το “σοκ”] ή γυναίκα, το μικρό μέγεθος δείγματος δεν μας επιτρέπει να εξαγάγουμε ισχυρά συμπεράσματα”.

Όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο έχει αλλάξει η κοινωνία, ο Πολωνός επικεφαλής της έρευνας  Tomasz Grzyb αναφέρει χαρακτηριστικά πως “ακόμη και μισό αιώνα μετά τα πειράματα του Milgram για την υπακοή στην εξουσία, σε καταστάσεις πίεσης μια συντριπτική πλειοψηφία ανθρώπων είναι πρόθυμη να προκαλέσει ηλεκτροπληξία σε ένα αβοήθητο άτομο”.

 

Διαβάστε Επίσης  Ποια τα οφέλη της συνύπαρξης ενός παιδιού με ένα κατοικίδιο; Πώς επιδρά στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού;

Tags: άρθρα ψυχολογίαςκοινωνική θεωρίακοινωνική ψυχολογίακοινωνικό πείραμα

Related Posts

Εθνικισμός και ετερότητα | Τιμητικός τόμος για τον Στέφανο Πεσμαζόγλου
Βιβλία

Εθνικισμός και ετερότητα | Τιμητικός τόμος για τον Στέφανο Πεσμαζόγλου

by admin
15 Φεβρουαρίου, 2023
0

Στρατευμένος στις ιδέες του και διανοούμενος με διακριτή δημόσια δράση, ο Στέφανος Πεσμαζόγλου υπήρξε ταυτόχρονα ερευνητής, συγγραφέας και δάσκαλος στο...

Read more
Το πέμπτο τεύχος του περιοδικού φεμινιστιqά

Το πέμπτο τεύχος του περιοδικού φεμινιστιqά

16 Νοεμβρίου, 2022
Ο λόγος του νεοφιλελευθερισμού ως προς το κράτος πρόνοιας

Ο λόγος του νεοφιλελευθερισμού ως προς το κράτος πρόνοιας

27 Οκτωβρίου, 2022
Descartes & Weber: διερεύνηση της μεθοδολογικής εγγύτητάς τους στο πεδίο της κοινωνικής θεωρίας της γνώσης

Descartes & Weber: διερεύνηση της μεθοδολογικής εγγύτητάς τους στο πεδίο της κοινωνικής θεωρίας της γνώσης

27 Οκτωβρίου, 2022
Η «φύση» της πραγματικότητας στην κοινωνική έρευνα: Από την αρχαιότητα στην αναγέννηση

Η «φύση» της πραγματικότητας στην κοινωνική έρευνα: Από την αρχαιότητα στην αναγέννηση

19 Σεπτεμβρίου, 2022
Load More

Comments 1

  1. Ειρήνη says:
    1 έτος ago

    Συνυπογράφω

    Απάντηση

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Νέο Σύντομο Πρόγραμμα Σπουδών από το ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΑΠ για τους στόχους Βιωσιμότητας του ΟΗΕ

Νέο Σύντομο Πρόγραμμα Σπουδών από το ΚΕΔΙΒΙΜ του ΕΑΠ για τους στόχους Βιωσιμότητας του ΟΗΕ

20 Μαρτίου, 2023
Class and Status | Journal of Critical Approaches to Social Divisions

Class and Status | Journal of Critical Approaches to Social Divisions

20 Μαρτίου, 2023
Η καταπολέμηση της φτώχειας είναι πολιτική επιλογή

Η καταπολέμηση της φτώχειας είναι πολιτική επιλογή

20 Μαρτίου, 2023

Όλες οι αναρτήσεις στο e-mail σας

Προστεθείτε στους 6.065 εγγεγραμμένους.

Follow us on Facebook

Follow us on Facebook

newsletter

Subscribe to our mailing list

* indicates required



newsletters socialpolicy.gr


Next Post
Ανοικτό διαδικτυακό σεμινάριο «Ψυχική υγεία, ποιότητα σχέσεων και οριοθέτηση» από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ανοικτό διαδικτυακό σεμινάριο «Ψυχική υγεία, ποιότητα σχέσεων και οριοθέτηση» από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ερωτήσεις – Απαντήσεις για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Ανταποδοτικές υποτροφίες σε μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες για την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα Α.Ε.Ι. λόγω πανδημίας

Προσεγγίσεις του κοινωνικού φύλου και η θεωρία της έμφυλης ταυτότητας σύμφωνα με την Judith Butler

socialpolicy.gr

© 2023 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2023 socialpolicy.gr

error: Content is protected !!